Hei. Vi holder på å bygge spiskammers. Er i tvil om vi skal bruke gips eller MDF/masonitt.

Hva hadde dere gjort? Fordeler og ulemper med materialene?

Tanken var å sette microlit på og male så for overflaten sin del er det det samme. Vi tenker at gips er mer skjørt men en venn som er snekker forespråker det.

Byggeområde for spiskammer med trestenderverk, en stående innerdør, tapetsering og treplankegulv.

Du mener til veggene?

Plyfa først og deretter gips på det.

B boohoo skrev:
Du mener til veggene?

Plyfa først og deretter gips på det.
Takk for svar men vi tenkte å komme unna med kun ett plate-materiale. Ser ingen poeng med doble ;)

Bruk en skrufast gipsplate type Gyproc Habito/ Norgips Ultraboard. Da sparer dere ett lag

• Liker
tomtebolycka
  • Laddar…
Fulkemisten
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Ser ingen poeng med doble
Poenget er å kunne feste opp hyller og slikt i spiskammeret som definitivt skal tåle at man har mye basisvarer og annet på dem. Derfor bruker man f.eks. 15 mm kryssfiner underst. Deretter gips øverst da det går raskt og enkelt og billig å få en fin overflate.

• Liker
Lintto1 og 1 annen
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Poenget er å kunne feste opp hyller og slikt i spiskammeret som definitivt skal tåle at man har mange lagervarer og annet på dem. Derfor bruker man f.eks. 15 mm plywood underst. Så gips øverst da det går raskt og enkelt og billig å få en fin overflate.
Er helt med på resonnementet, men vi har valgt å bruke konsollsystem for mer fleksibel inndeling av hylleplan, så vi er bare avhengige av den bakre veggen. Som er solid bygd.

Fulkemisten
Jeg hadde likevel absolutt gått for grovere plyfa i veggene. Jeg hadde tenkt at det kommer noen etter meg som kanskje vil ha hyllene på en annen måte. Alternativt så vil man selv endre på hylleplasseringen...
Er det et kostnadsspørsmål så kan man jo bruke osb bak gipsen. Man gjør absolutt som man vil, men jeg tror at jeg og mange andre ønsker at gipsvegger uten plate som tåler innfesting bak burde klassifiseres som skjult feil ved salg :crysmile: (noe det såklart absolutt ikke gjør).

• Liker
jim_b
  • Laddar…
Skal også gjøre dette snart. Men vi skal ha et hjørnespiskammer som er "dekket" på begge sider, så vi kommer til å bruke lakkert MDF eller noe.

Uansett, hvor har du kjøpt døren? :)

• Liker
tomtebolycka
  • Laddar…
J jim_b skrev:
Skal også gjøre dette snart. Men vi skal ha et hjørneskap som er "dekket" på begge sider, så vi kommer til å bruke lakkert MDF eller noe.

Uansett, hvor har du kjøpt døren? :)
Kjøpte fem like dører for tolv år siden, fra en privatperson i Småland (kjørte totalt 30mil med tilhenger :crysmile:). De har stått i garasjen siden da og har liksom vært litt av en spøk, men nå har både jeg og dørene fått revansje :D

Lykke til med byggingen. Sjekk etter dør på Blocket, lokale loppemarkeder eller fra Bygningsvernsbutikker (f.eks. har Nacka bygningsvern mange fine gamle dører).

• Liker
jim_b
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jeg hadde uansett absolutt gått for grovere finer i veggene. Jeg hadde tenkt at det kommer noen etter meg som kanskje vil ha hyllene på en annen måte. Alternativt så vil man selv endre på hylleplasseringen...
Er det et kostnadsspørsmål så kan man jo gå for osb bak gipsen. Man gjør absolutt som man vil, men jeg tror at jeg og mange andre ønsker at gipsvegger uten plate som tåler innfestning bak burde klassifiseres som skjult feil ved salg :crysmile: (noe det selvfølgelig absolutt ikke gjør).
Det var for å få maksimalt med plass innvendig at vi droppet et platemateriale. Vil man i fremtiden ha faste hylleplan er det bare å sette opp klosser i rammeverket og legge hylleplanene på. Pluss lekter på veggen i bakkant. Så ikke noe problem slik jeg ser det. Jeg er selv skeptisk til bare gips, men nå ble det slik. Egentlig bare den ene sideveggen vi snakker om fordi det i forkant kun er lekter og karmer. Bakveggen samt den ene sideveggen er husets yttervegger. Vi får se om det holder :p

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.