Jeg holder på å bygge en arbeids-/snekkerbenk i carporten min. Jeg vil at den skal bli skikkelig solid (helst helt stiv) og at den skal tåle en del juling (bare fordi). Benken skal kunne brukes til litt av hvert som forskjellige tre-/snekkerarbeider, støtte når man sager eller bruker maskiner, mopemekking, maling mm.

Jeg har bygget og skrudd opp noen kraftige konsoller i 95x95mm (ubehandlet C24) på veggen nå. På dem skal jeg skru fast 45x120 lekter til bordplaten (også ubehandlet). Deretter tenkte jeg å montere på et skruestykke (type Irwin TV175) og kanskje noen hylleplan under.

Benken er plassert innerst i en carport med tak over, så det vil aldri regne direkte på den. Om vinteren kan det absolutt blåse inn snø i carporten, men det pleier ikke å komme inn noen mengder så langt inn under taket. Benken trenger uansett å tåle luftfuktigheten utendørs.

Jeg vil feste en form for plate som topplag oppå 45x120 lektene. Dels for å få en helt jevn og glatt overflate, men også for å få en hardere overflate sammenlignet med 120-trelektene. Hvilket materiale vil dere anbefale som tåler å bli banket på uten at det blir en masse merker med en gang?? Og platen skal da også tåle luftfuktigheten og ønskene ovenfor. Overflaten på benken blir 60x240 cm.

Stammen/konsollene tenker jeg nok å grunne og deretter male i samme farge som husveggen. Da bør de vel tåle utendørsmiljøet.

Takknemlig for tips

• Bygging av arbeidsbenk i en carport med kraftige konsoller av trekonstruksjoner montert på en lys gul vegg. Verktøy spredt rundt på gulvet.
  • Kraftige trebjelker festet med skruer, ligger på betonggulv med verktøy, ledninger og en eske med treskruer.
  • Bilde av flere treplanker i en carport, antageligvis for et byggeprosjekt for en arbeidsbenk. Plankene ligger stablet på betonggulvet.
Det tøffeste du kan få er jo en metallplate, gjerne med bøyde kanter, så beskytter du forkanten av reglene, og du slipper at småting faller ned på baksiden...
Så er det bare å velge tykkelse etter lommebok...

Alternativet kan jo være en masonittplate (oljebehandlet?) som du enkelt bytter når den blir for slitt....

• Liker
tennet
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det tåligste du kan få er jo en plate, gjerne med bøyde kanter, så du beskytter forkanten av reglene, og du slipper å ha småting som faller ned på baksiden...
Så er det bare å velge tykkelse etter lommebok...

Alternativet kan være en masonittplate (oljeherdet?) som du helt enkelt bytter når den blir for slitt....
Takk for tipset! Jeg hadde tenkt å kjøpe en L-profil i jern 50x50 som skal skrus fast rundt alle kantene på benkeplaten, som beskyttelse og for å kunne bøye ting osv.

Å bruke plate blir nok likevel overkill for mitt formål, men oljeherdet masonitt som kan byttes ved behov høres jo smart ut. Er den masonitten slagfast/hard?

Tilstrekkelig robust vil jeg si.. den har jo støtte av kraftige regler, så den holder alt...

Men den tåler ikke hva som helst, legger du en M5-mutter direkte på masoniten og denger til med storsleggen vil du nok få en grop i masoniten...

Når jeg renoverte garasjen min for noen år siden, bygde jeg en solid arbeidsbenk langs den ene veggen. Jeg planla å dekke den med metall, men siden jeg hadde noen OSB-plater til overs, brukte jeg dem som underlag under metallet. Jeg har imidlertid ikke fått gjort det ennå, men OSB er overraskende holdbart. Jeg har skrudd, malt, snekkret osv., og bortsett fra litt maling og skitt, er OSB i god stand.

I ditt tilfelle ville jeg nok ha lagt en plate (OSB, kryssfiner etc.) og deretter, som tidligere foreslått, brukt oljeherdet masonitt. Om du ikke vil ha metall, altså. Da har du en "base" i form av OSB/kryssfiner og deretter et sliteskikt i form av masonitt.

• Liker
tennet
  • Laddar…
Skulle ikke ville ha metall da trenger man jo hørselsvern så fort man skal arbeide. Hadde lett etter en brukt kjøkkenbenk i tre og skrudd fast L-jern langs med kantene.

• Liker
tennet
  • Laddar…
Hei jeg har mange mopedmekkerkompiser...flere av dem har byttet bekledning på arbeidsbenken. Et klikkgulv blir både fint og holdbart som benkeplate.

• Liker
tennet
  • Laddar…
Slitebeskyttelses kryssfiner, altså slik som ligger i bunnen på tilhengere osv. Vannbeskytt sagkuttene.
Kryssfiner og båtlakk fungerer også.

Personlig så ville jeg heller limt en plate av lekter, snu den når den blir for slitt og så lager du en ny. Et par lag linolje beskytter brukbart. 45x70 lekter er ikke altfor dyrt og blir ganske solid i seg selv.

kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hei jeg har mange mopedmeckarpolare...flere av dem har byttet bekledning på arbeidsbenken.
Et klikkgulv blir både fint og slitesterkt som benkeplate.
Funderte litt på det også, du mener typ et laminatgulv?

M Maledictus skrev:
Når jeg renoverte garasjen min for noen år siden, bygde jeg en solid arbeidsbenk langs en av veggene. Min tanke var å kle den med plåt men siden jeg hadde noen plater OSB til overs så fikk det utgjøre underlaget under plåten. Jeg har dog hittil ikke fått fingeren ut og montert noe plåt men OSB er uventet holdbar. Jeg har skrudd, malt, snekret osv. og bortsett fra maling og litt skitt så er OSB i bra stand.

I ditt tilfelle hadde jeg nok lagt noen plat (OSB, plywood etc.) og deretter, akkurat som forslaget før, brukt oljeherdet masonit. Om du ikke vil ha plåt vel å merke. Da har du en "base" i form av OSB/plywood og deretter et slitelag i form av masonit.
Takk for svar! Trenger jeg en OSB/plyfa under masoniten, selv om jeg skal skru fast en "grunnplate" med 45x120 reglene?

tennet tennet skrev:
Takk for svar! Trenger jeg en OSB/plyfa under masoniten, til tross for at jeg skal skru fast en "grunnplate" med 45x120 reglene?
Egentlig ikke, men du får nok en jevnere overflate på den måten.

• Liker
tennet
  • Laddar…
tennet tennet skrev:
Funderte litt på det også, du mener typ et laminatgulv?
Faren min hadde litt eikeparkett til overs, så han kledde arbeidsbenken sin med det. Deretter ble det lakkert med ganske mange lag båtlakk. Veldig pent ble det uansett.
tennet tennet skrev:
Takk for svar! Trenger jeg en OSB/plyfa under masoniten, til tross for at jeg skal skru fast en "grunnplate" med 45x120 reglene?
Jeg har nok gjort det. Det blir stumt og plant da. Men det funker sikkert uten hvis du ikke vil ha det.

• Liker
tennet
  • Laddar…
tennet tennet skrev:
Tenkte litt på det også, du mener typ et laminatgulv?
Akkurat...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.