Hei!
Vi holder på med å legge nye gulv. Har nettopp revet ut vårt gamle parkettgulv, dette lå rett på betongdekke bortsett fra et pappunderlag. I tilstøtende rom har det ligget plastmatter og der ligger det en 12-13 mm sponplate.
Vi skal nå legge laminatgulv i alle rom og ønsker ikke noen terskel mellom rommene og dermed ingen høydeforskjell.
Jeg trenger derfor å legge noe type plate på betongen for å komme opp i nivå.
Har vurdert 12 mm gulvgips eller 12 mm sponplate, alle gulvspon jeg har sett på som er faset er 22 mm. Ville det fungert å legge spon eller gips bare flytende oppå betongen eller må de være faset eller alternativt limte gipsplater?

Grunnen til at parketten ble fjernet er at forrige eier hadde katter og vi vil ikke risikere noen katte­lukt, derfor ryker overflaten ut, ellers hadde det vært enklest å la parketten ligge og legge laminatet oppå dette.

Takk på forhånd!

Det finnes rot-sponplategulv i mange forskjellige tykkelser, bl.a 12mm.
Sjekk med en byggevarehandel. :)
Våger ikke uttale meg om flytende sponplategulv på betong.

Er det ikke risiko for tilskytende fuktighet kan du legge enten gips eller 12mm sponplate. Legg dem med litt spring mellom (4-6mm) for å unngå knirking.
Fest dem med noen spikerplugger som du borer i platen så de ikke flytter på seg og begynner å knirke.

Mvh,
Anders

Fredrik_1976 skrev:
Hei!
Vi holder på og legger nye gulv. Har nettopp revet ut vårt gamle parkettgulv, dette lå direkte på betongbjelkelaget bortsett fra et papirunderlag. I tilstøtende rom har det ligget plastmatter, og der ligger det en 12-13 mm sponplate.
Vi skal nå legge laminatgulv i alle rom og vil ikke ha noen terskel mellom rommene og dermed ingen høydeforskjell.
Jeg trenger derfor å legge på noe type platemateriale på betongen for å komme opp i nivå.
Har vurdert 12 mm gulvgips eller 12 mm sponplate, alle gulvspon jeg har sett på som er faset er 22 mm. Ville det fungere å legge spon eller gips bare flytende oppå betongen, eller må den være faset eller alternativer limte gipsplater?

Grunnen til at parketten ble fjernet er at forrige eier hadde katter, og vi vil ikke risikere noen katte lukt, derfor forsvinner overflaten, ellers hadde det vært enklest å la parketten bli liggende og legge laminatet oppå dette.

Takk på forhånd!
Hei
Det går fint å legge flytende rot-sponplategulv, men ikke glem trinnlydsbeskyttelsen (det som du snakket om (papir) finnes i forskjellige utførelser, snakk med byggevarehandelen så får du hjelp.
Ikke glem avstanden mellom sponplaten og veggen slik at det ikke oppstår knirk når du går på gulvet, ca 7 mm rundt om, ikke større åpning enn at gulvsokkelen dekker.
Å feste platene i betongen kan være uklokt om det finnes gulvvarme (den kan skades)

Hva er fordelene med sponplate vs gips?
Hva slags spikerplugg skal jeg ha og hvordan fungerer den?
Nei, det burde ikke være noen risiko for fukt, det er en krypkjeller med betongdekke.

Hei fredrik
gulvgips reduserer lydoverføring, kan limes med gipsbruk uten masse boring i betongen
Gulvspon kan være flytende så du trenger ingen spikplugg bare trinnlydisolasjon
Gulvsponet er dessuten spontet og skal sitte sammen skjøtene limes.

Sist redigert:
Er det bedre å avrette i stedet......

Fredrik_1976 skrev:
Hva finnes det av fordeler sponplate vs gips?
Hva er det for spikerplugg jeg skal ha og hvordan fungerer det?
Nei, burde ikke være noen risiko for fukt, det er en krypkjeller med betongdekke.
"Lim" gips er best. Du blander til gipsmørtel og stryker på hele platen med en "kam" og så trykker du den fast på gulvet. Det er dog litt mer arbeid samt at det kan være vanskelig å få helt jevnt.

Sponplate med spikerplugg (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Spikplugg/Spikplugg-19681/) er enklere. Da må du bore hull først (6mm er nok) og kanskje 8 plugger per plate. Bare bor samme dybde som spikeren er (60 mm burde holde) og så slå den ned med en hammer til den er plan med platen.
Har du ingen virkelig borhammer med SDS så lei en hos for eksempel Bauhaus, Cramo eller Ramirent. Fortell hva du skal bruke den til så får du riktig utstyr. Det tar ikke mange sekunder per hull med en skikkelig borhammer.
Husk bare ørepropper...

Hei!
Føles som mye arbeid å avrette 40 m2,
Jeg har latt den gamle pappen som lå under parketten ligge igjen, burde det ikke funke å bare legge ut sponplater på det underlaget?
Tenkte å bruke ubehandlede sponplater på 12 mm. Burde de ikke ligge på plass av egenvekten uten å bores, det skal jo legges et laminat oppå.

Helt et kostnadsspørsmål om man vil flytesparkle eller ei.
Som info så kan jeg opplyse deg om at det er vanskelig å flyte et gulv riktig plant om nivået som gulvet skal løftes er lite typ 10mm.

Fredrik_1976 skrev:
Hei!
Føles som ganske mye jobb å gulvavrette 40 m2,
Jeg har latt den gamle pappen som lå under parketten bli liggende, burde det ikke funke å bare legge ut sponplater på det underlaget?
Tenkte å bruke uprofilert sponplate 12 mm. Bør den ikke bli liggende av egenvekten uten å bores, det skal jo legges et laminat oppå.
Er snekkar, men har aldri vært med på å legge uprofilert sponplater med mellomrom, veldig tvilsom til den løsningen.
Det finnes riktige plater for formålet og disse kan monteres med bare liming i profilen og så bare være flytende (blir som ett stykke hele gulvet) (snarveier er omveier og å spare på dette blir nok bare dyrt i slutten når det skal gjøres om)

Sist redigert:
heij skrev:
Er snekker men har aldri vært med på at man legger usonede sponplater med mellomrom, veldig tvilsom til den løsningen.
Det finnes riktige plater for formålet (omveier er senveier, og å spare på dette blir nok bare dyrt i lengden når det må gjøres om)
Hva er det som er tvilsomt...?
TS vil jo bare heve opp nivået på gulvet. Det kan vel ikke finnes noe enklere eller billigere måte enn 12mm spon?

Platene ligger antageligvis på uten at du fester dem, men OM de beveger seg og ligger kant i kant så kommer det til å begynne å knirke, og eneste måten da å fikse det er å ta opp gulvet igjen...
Å bore fast 40kvm tar vel en drøy time, så det ville jeg i alle fall ofret...

Helt riktig isåfall kommer jeg borre fast dem, burde ikke spille noen rolle om de er ospontade da, kan aldri tenke meg at de kommer til å bevege seg om man fester dem med spikplugg.
Føles også ganske enkelt å legge gips og feste med gipsputs.

Fredrik_1976 skrev:
Helt rett i så fall kommer jeg bore fast dem, burde ikke spille noen rolle om de er ospontade da, kan aldri tenke meg at de kommer til å bevege seg om man fester dem med spikplugg.
Føles også ganske enkelt å legge gips og feste med gipsputs.
Nei, og jeg tror ikke det finnes 12mm spontede engang... :o
La som sagt noen mm mellom hver plate og også mot veggene.

Lime gips er som sagt best, det gir det mest "kompakte" underlaget men vær veldig nøye med tykkelsen på pussen i så fall så du ikke får noen knuter!
Det kommer til å føre til bulker/groper i parketten senere i så fall!

Rotgulv er sponplater det også.
Platene ligger antakelig igjen uten at du fester dem (gjetning tvilsom til det)
En homogen plate som det blir med et riktig rotgulv er klart bedre.
For øvrig synes jeg den løsningen som er foreslått virker litt som en hjemmesnekkerløsning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.