Holder på å renovere et gammelt hus, og har revet ned gammelt ytsikt for å sette opp nytt.
I stuen vil jeg ha tapet, og kommer derfor til å gipse veggene. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre rundt ovnen.
Kan jeg sette opp OSB og så gips for deretter å tapetsere ifølge bildet?
[bilde]
Det er 20 cm mellom siden av ovnen til siden av platematerialet. (Databladet fra ovnsleverandøren sier 40 cm til brennbart materiale)
Om ovnsleverandøren sier 40 cm så får man holde seg til det. Men jeg synes det høres mye ut når det gjelder sidene.
Gips på OSB hjelper ikke for å redusere avstanden, da må man ha en brannbeskyttelsesplate.
Om kamin leverandøren sier 40 cm så får man holde seg til det.
Men jeg synes det høres mye ut når det gjelder sidene.
Gips på OSB hjelper ikke å redusere avstanden, da må man ha en brannsikringsplate.
Nei, jeg forstår, om man ifølge bildet skulle sette brannsikker plate nærmest ovnen. Kan man tapetsere på den da? Eller blir det også brannfarlig?
Hei
Jeg kan synes at det er fint når man gjør noe ordentlig brannsikring rundt ovnen.
Bruk Minerit eller en nå godkjent brannsikringsplate.
Kle inn alt med tykk plate med en pen design som rammer inn ovnen.
Tapet nærmest ovnen er ganske stygt, hvor sikkert det enn må være........
Lykke til.
/W
Nei jeg forstår, men ifølge bildet skulle sette brannsikker plate nærmest ovnen. Kan man tapetsere på den da? Eller blir det også brannfarlig?
Mvh
Man kan male en kalsiumsilikatplate med silikatmaling.
En tapet er brennbar.
Hør med feiermesteren som kommunen har utnevnt, de er normalt veldig hjelpsomme og kan gi tips.
En bra brosjyre/bok er "Sotarens lilla röda", den kan man få gratis fra feier og vedovnsforhandlere.
Jeg synes ikke man skal fire på reglene, de finnes der for å beskytte eiendom og liv.
Om tapeten på minerit-platen skulle bli så varm at den teoretisk kan begynne å brenne, vil du dels kjenne det på lukten lenge før det, og at den brunfarges av varmen (~190 grader C om det er papirtapet) ved de første fyringene med brukbar fart og lengde i tid. Så lenge du kan holde hånden mot tapeten/veggen i mer enn et par sekunder når det blir som hetest fra ovnen, er risikoen meget lav for at det vil være en fremtidig brannfare.