Hei!

Jeg gjør en tilbygging på 10 kvm som er tenkt å bli en ny entré. Det bygges en ny yttervegg og den gamle ytterveggen gjøres om til en innervegg.

En ting som slo meg her om dagen var at jeg ikke vet hvor langt ned man skal plastre på den gamle ytterveggen. Jeg skrev og spurte tidligere, men fikk ikke noe svar, så håper på bedre lykke nå.

Tanken var jo å plastre hele ytterveggen og taket, så bare gå ned et stykke på den gamle ytterveggen, men da blir det jo ikke helt tett da jeg ikke kan feste sammen plasten som går i taket mellom den nye og gamle delen.
Så spørsmålet er om en tilbygging skal plastres som om det var et nytt hus, dvs. gulv til tak overalt.
Eller er det tilstrekkelig å plastre yttervegger og tak?

H henrik762 skrev:
Hei!

Gjør en tilbygging på 10 kvm som er ment å bli en ny entré. Det settes opp en ny yttervegg, og den gamle ytterveggen gjøres om til en innervegg.

En ting som slo meg her om dagen var at jeg vet ikke hvor langt ned man skal plastre på den gamle ytterveggen. Jeg skrev og spurte tidligere, men fikk ikke noe svar, så håper på lykken denne gangen.

Tanken var jo å plastre hele ytterveggen og taket, deretter å bare gå ned et stykke på den gamle ytterveggen, men da blir det jo ikke helt tett siden jeg ikke kan feste sammen plasten som går i taket mellom den nye og gamle delen.
Så spørsmålet er om et tilbygg skal plastres som om det var et nytt hus, dvs. gulv til tak overalt.
Eller er det nok å plastre yttervegger og tak?
Kom du fram til noe bra? Har tenkt selv på hvordan man burde gjøre det. Enten prøve å plastre mellom stenderne og få det så tett som mulig, eller å sette dampsperre på den ene siden og plast på den andre.

Er det godt isolert bør det plastes (dampsperre eller brems av noe slag). Det trengs kun mot kalde ytterflater, dvs yttervegger og tak, (og skal sitte på den varme siden). For øvrig trengs det ikke noen dampsperre/brems. Derimot er det alltid kritisk å sørge for at det er lufttett overalt så ingen trekk kan oppstå noe sted. Det er alltid utfordrende å få det helt vindtett ved tilbygging mot eksisterende hus.
Vindtett og damptett er to forskjellige ting.

Det har ingen betydning om det eksisterende huset er dampsperret eller ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.