Hei
Har forstått at plexiglass og plastglass er det samme. Har sett videoer på nettet der folk sier at man skal kjøpe en spesiell kniv der et spor lages i plasten og du kan deretter trygt bryte den av, hvor i all verden finner man det? Vet at baufil er mulig også, men er livredd for skjeve linjer da det ikke er min sterke side.

Lån/kjøp på glassmester

Med vennlig hilsen, fremax

Går å sage med fuktsvans (ganske rett) eller jeg klarte det til og med med kapp-/gjærsag.

P
vinkelslip og tynn skjæreskive.. (y)

Burde gå med vanlig tapetkniv, der du lager et spor på begge sider og deretter knekker langs en rett bordkant.

• Liker
HusKnurra
  • Laddar…
En helt vanlig fintannet håndsag er det enkleste.

Med vinkelsliper så smelter plasten om man skulle stoppe opp i snittet. Materialet blir også litt sprøtt er min erfaring med vinkelsliper og plexiglass.

• Liker
fremax
  • Laddar…
Plexiglass sprekker lett hvis man ikke er forsiktig. Sist saget jeg med buesag 1,5 meterslengder. Det går bra, men hvis det hugger, får man fort en sprekk. Det er jo ikke helt gratis, så man vil ikke måtte kjøpe et nytt glass. Ulike tykkelser håndteres forskjellig. Google det!

R
N noobpool skrev:
Hei
Har forstått at plexiglass og plastglass er det samme. Har sett videoer på nettet hvor folk sier at man skal kjøpe en spesiell kniv der et spor lages i plasten og du kan så sikkert bryte av den, hvor i all verden finner man det? Vet at baufil er mulig også, men er livredd for skjeve linjer da det ikke er min sterke side
Plexiglass er et varemerke, akrylplast er materialet. Det beste hvis du skal ha rette kanter er å skjære og deretter bryte:

R RoAd skrev:
Plexiglas er et varemerke, akrylplast er materialet. Det beste om du skal ha rette kanter er å skjære og deretter brekke: [media]
Men hva er det for blad han bruker for å skjære / skjære spor?

P
imported_Benno imported_Benno skrev:
Plexiglass sprekker lett om man ikke er forsiktig. Sist sagde jeg med buesag 1,5 meters lengder. Det går bra, men skulle det hugge, så har man straks en sprekk. Det er jo ikke helt gratis, så man vil ikke måtte kjøpe et nytt glass. Ulike tykkelser håndteres forskjellig. Google det!
Pleier å gå bedre om man taper glasset..

R
N noobpool skrev:
Men hva er det for blad han bruker for å skjære / snitte?
Det er vel en helt vanlig brytebladkniv eller lignende. For å skjære i akrylplast trenger du ingen spesiell kniv som til glass.

EDIT: Ser at det er en annerledes kniv han bruker og den ser ut til å hete plastskjærer. Jeg har gjort det samme med en vanlig tapetkniv så den trengs ikke, men det er kanskje lettere hvis man nå har brydd seg om å lage en spesiell sort for det.

Går det bra å bore større hull? f.eks. 30mm. Hvilken type bor?
Små hull er ikke noe problem.

Har skjært med vinkelsliper og metallskive. Røyker litt, men funker om man ikke trenger høyeste finish.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.