Hei, holder på og glasser inn et uterom og har en liten åpning øverst over skyvedørene som jeg vurderer å sette Plastglass eller Plexiglass for å øke romfølelsen i det lille uterommet. Men har da to spørsmål
1. Hva er forskjellen mellom disse to materialene?
2. Hvilket materiale ville passe best som et "glassvindu"/dekke en liten åpning?

Beste materiale for formålet er viktigst men også at det bør være lett å jobbe med, da jeg må beskjære en plate.

Plastglass og Plexiglass er det samme, Plexi er bare et varemerke. Akrylplast er et annet navn og det er den som er egnet. Finnes på typ alle byggevarehus og Biltema.
Går utmerket å sage med baufil eller et fint blad på stikksagen, ta det rolig bare

Polykarbonat finnes også men det tåler ikke UV lys uten spesialbehandling

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Plastglass og Plexiglas er det samme, Plexi er bare et varemerke. Akrylplast er et annet navn og det er den som er passende. Finnes på typ alle byggevarehus og Biltema.
Går utmerket å sage med baufil eller et fint blad på stikksagen, ta det rolig bare

Polykarbonat finnes også men det tåler ikke UV lys uten spesialbehandling
Aha, var Biltema jeg kikket på og det skilte jo 100kr på plast/Plexiglas men sto typ samme beskrivelse på dem

Kollade liye mer nøye nå og Akrylplasten og Plexiglaset er begge PMMA mens plastglass er SAN men for din del ser det ikke ut til å spille noen stor rolle

• Liker
Jonas 77
  • Laddar…
Hmmm, jeg satt ”trottoarpratarplast” som vindu på lekestuen, det sprakk etter et år.
Hadde et stykke Lexan/polykarbonat og det funket utmerket.

Protte

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hmmm, jeg satte "trottoarpratarplast" som vindu på lekestuen, det sprakk etter ett år.
Hadde en bit Lexan/polycarbonat og det fungerte utmerket.

Har du noe mer brukervennlig navn på din plate, eller er det disse navnene man må søke på?

Er de lette å skjære til osv?

Protte

SAN er litt mer utfordrende å bearbeide enn PMMA da det er litt mykere. Så lenge du bare skal sage det, så går det nok greit, men laserskjæring og fresing er litt vanskeligere med SAN, men det går også.

M MatCan skrev:
SAN er litt mer besværlig å bearbeide enn PMMA da det er litt mykere. Så lenge du bare skal sage det så er det nok greit, men laserskjæring og fresing er litt vanskeligere med SAN, men det går det også
Som jeg ser det, er kantene ingen problem at de ikke er perfekte da disse skal/kan skjules. Derimot er det bra hvis det er et "glass" som tåler vær og vind uten å bli matt.

N Nygge72 skrev:
Som jeg ser det så er kantene ingen problem at de ikke er perfekte da disse skal/kan gjemmes. Derimot så er det bra om det er et "glass" som tåler vær og vind uten å bli matt
Kjøp ordentlig glass, det eneste som holder i lengden og koster like mye.
Enten fra en glassmester eller bestill på nettet.
https://interglas.se/shop/vanligt-klarglas-21s1.html

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Lexan funker kanon. Men er litt dyrere. Men beholder sin klarhet

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
P perkag skrev:
Lexan funker kanon. Men er litt dyrere. Men beholder sin klarhet
Lexan er det polykarbonat det eller?

Japp
Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.