Etter en liten ombygging har jeg skjøtt vannrørene i gulvet. (Ikke så bra, jeg vet. Men alternativet var å rive opp gulvet i flere rom eller å dra opp rørene og skjøte over gulvet, noe som heller ikke hadde blitt bra.)

Nå tenkte jeg å bygge en kasse med tett tak/sider rundt skjøtene slik at ev. lekkasje havner i krypkjelleren og ikke i bjelkelaget + montere en fuktsensor.

Min tanke var å bygge en kryssfinerkasse og plastre med glassfiber og polyester. Men det finnes kanskje noe bedre å plastre den med? (Glassfiber blir jo ganske stivt, noe mer gummiaktig kanskje ville vært bedre rundt rørgjennomføringene.)

Har gjort lignende løsning og brukt gummimembran for våtrom som man ruller på, veldig praktisk.

D
Jeg vil også fikse en tett bunn i et koblingssjakt. Tenkt på gummimasse eller plasting. Gummimassen er svindyr (jaja, 300:-) mens litt polyester og glassfiber får man for rundt hundrelappen, og det har jeg uansett bruk for til annet. Holder det med polyester+glassfiber+polyester eller må man bygge flere lag? Må det topcoates? Hvis man går for gummimassen, tåler den å ligge som overflatesjikt, altså den blir ikke ødelagt av å bli utsatt for luft? Normalt er den vel ganske innbakt...

Doble lag aldersbestandig plast som limes med silikon funker sikkert også.

D
Men det går jo ikke å få tett mot rør og slikt...

Blir gummimembranet tykt og seigt nok ved fuger og rundt rør? Når man bruker det i våtrom pleier man jo å forsterke membranen der.

Nå trenger jo ikke denne konstruksjonen være tett som et våtrom da det kun skal tette ved en eventuell lekkasje på koblingen, konstruksjonen blir hvordan man enn gjør det ikke godkjent ifølge sikker vann.

D
carrera86 skrev:
konstruktionen blir hvordan man enn gjør det ikke godkjent ifølge sikker vann
Hva da? Det er klart at det oppfyller kravene til sikkert vann hvis man har en tett bunn som går 5cm opp på kantene og det dreneres ut til rom hvor evt. vann oppdages enkelt.

Jeg innbiller meg at man må bruke en koblingsboks som er godkjent for formålet

D
Nei, så er det ikke. Det skal være en vanntett bunn som går 5cm opp og har drenering ut. Det finnes ingen S- eller CE-merking på vanntette bunner :wow:

Da skal altså den vanntette bunnen være utført som et våtrom da eller?

D
Så lenge det oppfyller kravet vanntett bunn som går 5cm opp på veggene og kobles tett mot disse og har drenering ut der det lett kan oppdages lekkasje, så finnes det ingen andre krav til utførelsen.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.