Hei! Vi har kjøpt et hus som er bygd i 73, altså plate på mark (plast under platen) med oppforet og isolert gulv. Nå har vi begynt på renoveringen litt smått, revet grovinngangen (som også er vaskerom) samt en toalett. Med tanke på at dette er en "grovis" tenkte vi å ha plastmatte i inngangen, vev og malt på veggene og på toaletten plastmatte og våtromstapet.

Nå til spørsmålene.
Per nå hviler bjelkene på trekubber som står direkte på betongen. Ingen som helst antydning til fukt og lukt, men tenkte likevel å bytte dem ut mot plastdistanser og vinkeljern. Isolasjonen som er glassull? ligger fra platen opp til overkant av gulvbjelkene, altså i hele rommet under gulvsponet. Tenkte å isolere mellom gulvbjelkene bare og la avstanden mellom plate og bjelke være fri så luften kan "vandre" så å si. Det går også vannrør til en fordeler under gulvet, skal denne også isoleres eller klarer den seg?
Synes dette ville være den smarteste måten og den raskeste, men hva sier dere?

På toaletten som har dusj har jeg fjernet den øvre delen av støpen, renset bort isolasjonen som lå der og skal jevne av med enten betong eller avrettingsmasse. Hva som slår meg er hvor dårlig støpt platen er, masse groper. Skal også her ta bort alle distanser av tre som jeg ser til tilstøtende rom for å bytte dem ut mot plast. Når det er gjort, skal jeg flytte avløpene til dusjen og toaletten samt legge inn celleplast som jeg støper platen på? Skal også trekke nye pexrør til alle tilkoblinger i celleplasten. Synes dere det høres fornuftig ut?

/Mr Sound

ang. distanser: vi hadde kilformede distanser av impregnert tre under gulvbjelkene og byttet mot plast og vinkeljern, men så innså jeg hvor praktisk det var med kilene - en på hver side av bjelken gjør at man kan justere så nøye man vil egentlig. Når man skrur vinkeljernet i gulvet og bjelken, hender det noen ganger at bjelken løftes litt, og da blir den hengende i jernet og ikke i plastklossene. Nå i ettertid hadde jeg nok gjort som det var fra begynnelsen, dvs trekiler.

Et alternativ kan kanskje være Nivellgulvet (http://www.nivellsystem.se/sv/)
Da sitter jo justeringsskruene fast, dvs de kan ikke reise seg når man justerer inn bjelken.
Justeringen er lekende lett.
Og isolasjonen henger et stykke ovenfor betongen.

Nivell anbefaler at man kjører et ventilert gulv i henhold til systemet deres (de våger vel ikke å anbefale noe annet), men man kan jo naturligvis kjøre et passivt ventilert også (på egen risiko).

Jeg har samme problem som deg, med ujevn og stygg plate og forrige gulv var lagt direkte med klosser på betongen.
Men siden tidligere treklosser var hele og tørre og jeg ikke har sett det minste tegn til fuktproblemer, så har jeg tenkt å kjøre et passivt Nivell og montere ventilerte sokkellister.

I mitt tilfelle 70mm bjelker/isolasjon, sporet sponplategulv/gulvvarme og laminatgulv for beste varmeledningsevne.

Takk for svarene, skal kikke litt rundt før jeg bestemmer meg. Hvordan fikk du festet isolasjonen mellom stenderne? For har du ikke den hele veien fra plate til overkant stendere?

Mr Sound skrev:
Takk for svarene, skal sjekke litt rundt før jeg bestemmer meg. Hvordan fikk du festet isolasjonen mellom bjelkene? For du har vel ikke den hele veien fra plate til overkant bjelker?
Er det meg du spør?? ;)
I så fall er det slik:
I Nivellsystemet finnes det ca 4 cm brede kroker som man henger over bjelkene som isolasjonen deretter ligger på.
Det innebærer at man har like tykk isolasjon som bjelkenes høyde.
Isolasjonen er en spesielt utviklet type. Den er nok litt hardere enn vanlig mineralull, og den har en duk på den ene siden som skal stive opp isolasjonen slik at den ikke henger ned på midten. Siden med duken vendes nedover.
Det ser ut som om alle de tre store merkene lager isolasjon til Nivell, dvs Isover, Paroc og Roxull. Så avhenger det av hvilket byggvarehus som bestiller sin isolasjon hvilken man får.
Se f.eks. i Nivells brosjyre: http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/bygg.pdf

Vekker denne tråden litt. Vurderer selv et passivt nivellgulv da jeg ikke har noen fuktproblemer, men føler at jeg likevel vil sikre meg for fremtiden ved å ikke legge organisk materiale direkte mot platen.

Hvordan har det fungert for dere med passive nivellgulv? Noen andre som har erfaring med Nivell uten mekanisk vifte?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.