Hei,
Bygde en liten innervegg i går på 2 meter, selvfølgelig når jeg var helt ferdig så slo det meg at jeg kanskje skulle hatt plast eller papp under svillen. Er det verdt å rive veggen for å legge plasten eller burde det være ok? Svillen ligger direkte mot plate på mark, huset bygget 85.
Bygde en liten innervegg i går på 2 meter, selvfølgelig når jeg var helt ferdig så slo det meg at jeg kanskje skulle hatt plast eller papp under svillen. Er det verdt å rive veggen for å legge plasten eller burde det være ok? Svillen ligger direkte mot plate på mark, huset bygget 85.
Sist redigert:
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 543 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.543 innlegg
Ja egentlig skulle du hatt plast under, men er huset bygd 85 har du sannsynligvis bra med isolasjon under platen og fuktproblemene burde være ganske små. Kan ikke svare på hvordan jeg hadde gjort det, vanskelig å bruke store penger på overflatebehandling på en vegg man vet er en risiko (om enn liten risiko).
Takk for svaret! Men plasten anses være en sikring i tilfelle fukt strømmer, eller er det et faktum at fukten kommer om ikke plast finnes før eller senere? Platen ellers er jo knusktørr overalt.
Har du en tørr plate er sjansen stor for at den fortsetter å være det. Det skapes ikke mer fukt bare fordi det ligger tre mot sementen. Jeg forstår din følelse, man blir jo litt hjernevasket av all praten om fukt, så det er lett å glemme sunt vett.Kendal Seven skrev:
Legg spørsmålet bak deg og sov godt.
Reglet og gipset
Svaret ditt var godt for ørene 
Jeg skal allikevel ha en inspeksjonsluke i veggen da det går rør i veggen, kanskje ta en titt gjennom årene ned på bjelken for å se at det ser tørt og fint ut?
Jeg skal allikevel ha en inspeksjonsluke i veggen da det går rør i veggen, kanskje ta en titt gjennom årene ned på bjelken for å se at det ser tørt og fint ut?
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 543 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.543 innlegg
Har du en inspeksjonsluke så er det enda bedre så klart.
Å sjekke den en gang annen hvert år er mer enn tilstrekkelig. Tenk på at det finnes nedstøpte syllar i gillesstuer fra 70-tallet som enn i dag ikke har noen fuktskader.
Å sjekke den en gang annen hvert år er mer enn tilstrekkelig. Tenk på at det finnes nedstøpte syllar i gillesstuer fra 70-tallet som enn i dag ikke har noen fuktskader.
Da blir det til å la det være, takk alle.
Med stor sannsynlighet er platen din tørr og det vil ikke bli problemer. Blir det problemer så er det "bare" en innvendig vegg og du må da rive den og gjøre om.
Enten river du nå, og gjør det kanskje unødvendig, eller så river du om du får problemer som kanskje aldri oppstår. Jeg hadde valgt det siste.
Enten river du nå, og gjør det kanskje unødvendig, eller så river du om du får problemer som kanskje aldri oppstår. Jeg hadde valgt det siste.
Klikk her for å svare