2.976 lest ·
16 svar
3k lest
16 svar
Gips på gips uten skrue og plast under innervæggrad
Side 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Trenger tips da jeg skal felle inn gipsplater mellom veggstenderne på baksiden av eksisterende overflategipsplate. Har ingen mulighet til å skru, så må bruke en annen teknikk. Har vurdert montasjelim, men blitt frarådet da det ofte danner en "hud" på limet veldig raskt og da fester det dårlig. Så min andre tanke er å bruke flislim, de biter jo veldig godt mellom fliser og gips, så kanskje det kan fungere mellom gips og gips også?
Har dere noen ideer?
Evt. bruker jeg Fermacell i stedet for vanlig gips siden den er tyngre. Men burde vel ikke påvirke valg av løsning?
Deretter skal jeg bygge opp en til innervegg parallelt med den eksisterende, men med en liten luftspalte mellom dem, såkalt dobbeltveggkonstruksjon. Mellom (oppvarmet) betongplate og innerveggsyll ligger 300mm bred plastfolie. Kan jeg legge neste syll på samme plastfolie, eller må området mellom dem være fri for plastfolie?
Takk!
Har dere noen ideer?
Evt. bruker jeg Fermacell i stedet for vanlig gips siden den er tyngre. Men burde vel ikke påvirke valg av løsning?
Deretter skal jeg bygge opp en til innervegg parallelt med den eksisterende, men med en liten luftspalte mellom dem, såkalt dobbeltveggkonstruksjon. Mellom (oppvarmet) betongplate og innerveggsyll ligger 300mm bred plastfolie. Kan jeg legge neste syll på samme plastfolie, eller må området mellom dem være fri for plastfolie?
Takk!
Sist redigert:
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Stefan, spiller det noen rolle om det er Fermacell mot gips med fix?
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Var og kjøpte gipsplater samt flislim fra Weber så det skal nok bli bra.
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Trenger også svar på dette spørsmålet:
Deretter skal jeg bygge opp en til innervegg parallelt med den eksisterende, men med en liten luftspalte mellom dem, såkalt dobbelveggskonstruksjon. Mellom (oppvarmede) betongplate og innerveggsvill ligger det 300mm bred plastfilm. Kan jeg legge neste vill på samme plastfilm eller må området mellom dem være fri for plastfilm?
Deretter skal jeg bygge opp en til innervegg parallelt med den eksisterende, men med en liten luftspalte mellom dem, såkalt dobbelveggskonstruksjon. Mellom (oppvarmede) betongplate og innerveggsvill ligger det 300mm bred plastfilm. Kan jeg legge neste vill på samme plastfilm eller må området mellom dem være fri for plastfilm?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Er det for en økt lydisolering konstruksjonen bygges?
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Da er det best å lime. Du vil ikke få en luftspalte mellom plate materialene.
Det trengs ikke mye lim mellom platene da de også vil sitte ordentlig i mykfugen rundt.
Det trengs ikke mye lim mellom platene da de også vil sitte ordentlig i mykfugen rundt.
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Har blitt frarådet lim tidligere nettopp på grunn av dette, men også fordi f.eks. PL400 lett danner en skinnhinne som gjør at det ikke fester i det hele tatt. Da tenker jeg at om man kammer ut fixen og deretter gnir den løse platen mot den faste, så burde man kunne minimere luftspaltene. Alternativt at man typ ruller ut fixen. Hva tror du?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Det holder med noen strenger mykfug. Platen vil dessuten sitte i mykfugen tynt om. Vil du ha seler også kan du låse med klosser mot bjelkene.
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Mener du at man strenger litt tilfeldig med type latexfog og trykker dit platen? Tanken har slått meg at man kan montere trekantlist eller lignende så også platen skrus fast.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Javisst, du kan bruke f.eks. Tec 7 eller annen mykfug. Behøves ikke mye da platen dessuten fuges rundt om. Skru støtteklosser i veggsvillene.
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Okey, har allerede kjøpt noen tuber LD708
http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/ld708-latexfog-acrymeric/
Men det kanskje også funker, ellers kan jeg bruke LD708 til fuging rundt om og ikke som lim.
Det er vel du som også skriver som Wellness musikk på studioforumet? Kan fortsette der så vi holder det på ett sted.
http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/ld708-latexfog-acrymeric/
Men det kanskje også funker, ellers kan jeg bruke LD708 til fuging rundt om og ikke som lim.
Det er vel du som også skriver som Wellness musikk på studioforumet? Kan fortsette der så vi holder det på ett sted.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
LD 708 fungerer fint.
Jo, jeg pleier å skrive under studiobygg avd. på det forumet
Jo, jeg pleier å skrive under studiobygg avd. på det forumet
Medlem
· Västmanland
· 270 innlegg
Har du kontroll på min andre fundering om plast under den nye innerveggen?