Hei,
Jeg bor i et gammelt tømmerhus fra ca. 1870. På 1970-tallet ble huset totalombygget/totalrenovert, og kun tømmerkonstruksjonen sto igjen av det eksisterende huset.

Nå er det på tide med neste renovering. Elektrisiteten skal snart legges om, og jeg har begynt å rive innsiden av ytterveggene.

Da de renoverte på 70-tallet, fjernet/flyttet de et par dører og vinduer. Disse ser ut til å være erstattet med glassfiberisolasjon eller steinull, og veggene er deretter plastbelagt. Imidlertid ser det ut til at ikke alle vegger er plastbelagte, bare de hvor de har tettet igjen tidligere hull (jeg har ikke revet alt ennå, men har funnet veggdeler som er uten plast). Min spørsmål er: bør jeg plastlegge alt, la det være som det er, fjerne all plast, eller erstatte plasten med for eksempel en dampsperre? Eller gjøre på en annen måte. Det ser ikke ut til å være noen direkte fuktskader eller lignende som har oppstått i noen av de forskjellige konstruksjonene akkurat nå.

Veggens konstruksjon, sett utenfra, er panel, asfaltplate, 45 mm steinull, ca. 5" tømmerkonstruksjon, plast (noen ganger), spalte og til slutt gips eller sponplater avhengig av rom.

Jeg har tenkt å bytte det innerste laget mot OSB og gips.

Vi har nå erstattet naturlig ventilasjon med mekanisk avtrekk.

OBS, dette huset er siden 70-tallet bortom all redning når det gjelder bygningsvern i kulturell forstand. Jeg vil bare ha en fortsatt god løsning for husets levetid.

Takk for tips.

Hei. Det finnes mange tråder her i forumet om nettopp hvordan man isolerer og sperrer tømmerhus. Generelt ser det ut til at de fleste har oppfatningen at man ikke bruker plast. I fravær av plast er ikke glassfiberisolering egnet, hvis du for eksempel vil isolere på innsiden også. Mange ville nok sette opp lekter på innsiden for å kunne legge inn el og få noe å skru platene i. Og da kan man vurdere å legge inn for eksempel linisolering i det nye stålet. Som sperre bruker man da en dampsperre. Ingen plast uansett isolering eller ei på innsiden. Deretter finnes det litt mer avanserte metoder ved å for eksempel kle tømmeret med leire innvendig. Men om du ikke er ute etter å gjenopprette til 1800-talls metoder, kan det være overkurs.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.