Jeg har et isolert lager jeg tenkte å ha oppvarmet, er kaldlager i dag. Takstmannen (jeg har nylig flyttet inn) sa at man må ha plast i vegger og tak hvis man skal ha et lagerrom oppvarmet, komplettert med ventiler.

Veggen består i dag av (utefra og inn) stående panel, veggpapp (type), isolasjon og 13 mm board innerst. Tilsvarende i tak (flatt med takpapp). Da ser jeg to alternativer:

1) Skru ned boarden, sett på plast, skru opp igjen boarden

2) Sett plast direkte mot boarden. Skru deretter på ytterligere et lag plater, type MDF eller kryssfiner.

Nr 2) ville jo vært enklest, men er det noen ulempe med å ha plasten mellom veggplater, istedenfor mellom plate og isolasjon (alt 1)?

Plast har man jo for å hindre fukt i å vandre ut i isolasjonen, om du bruker det som lager så dannes det ingen fukt, så en ny prat med takstmannen kanskje? så slipper du å gjøre noe med det?

Interessant. Jeg trodde varmen i seg selv gjør at det blir fukt, som deretter vandrer ut i vegger og tak? (Jeg tenker altså å varme opp et lager som i dag er kaldlager, men isolert)

Nei. Å varme opp luft tilfører ingen fukt. Så uteluft som varmes opp og deretter kjøles til utelufttemperatur igjen gir ingen kondens. Fukt tilføres inneluften gjennom at vi puster, svetter, dusjer, vasker & lager mat. Siden ingen slike aktiviteter normalt skjer i et lager, (oppvarmet eller ei), så tilføres ikke luften noen fukt som kan kondensere i vegger og tak. (Den lille mengden fukt som en person puster ut mens man gjør noe i lageret er ubetydelig.) Det eneste som evt. kan motivere plast ville vel være om inneluft fra huset kan ta veien gjennom lageret og videre ut gjennom en ventil.

OK, da kanskje det holder med å åpne et par ventiler (en inn, en ut) for å få litt sirkulasjon. Føles jo ikke som om jeg vil plastre inn bare fordi det er moro...

Jeg glemte forresten å si at det skal være et kombinert lager og hobbyrom. Dvs jeg kommer vel til å være der og fikse og ordne en del, men antageligvis ikke mer enn noen timer per dag. Er det likevel ikke motivert med å plastre inn?

Ved nærmere ettertanke blir det nok veldig mye hobbyrom, oppbevaring blir nok på de områder som "blir over". (Jeg har en helt kald garasje man kan oppbevare ting i også - foruten bil)

Så spørsmålet er egentlig: -Bør man plastre inn veggene i et hobbyrom? Eller er det nok å ha godt ventilert?

For info så er hele husets (hovedbygningen altså) yttervegger og -tak plastret, men det er jo boareal på en annen måte enn et hobbyrom.

K
Kommer du ikke til å ha hobbyen din som heltidsbeskjeftigelse, burde du ikke trenge plast hvis du har tilstrekkelig ventilasjon. Men det avhenger jo mye av hva du skal gjøre. Hvis hobbyen din er treningssykling, blir jo behovet for ventilasjon og plast i veggene annerledes enn om du vil finsnekkre eller samle på frimerker.
Størrelsen på boden spiller også inn.

K
Det var jo noen her på byggahus som brukte flere sider til å argumentere mot plast i hus. Et av argumentene var at gips og sponplater er "så" tette. I et rom med lite fuktbelastning er det mulig at denne tettheten er tilstrekkelig.. ellers er det viktige at den varme siden er 20 ganger tettere enn den kalde, i ditt tilfelle burde det være nok at den er noe tettere altså burde du klare deg som det er i dag.

Hobbyen er nok mer mot finsnekkeri enn treningssykling :)
Størrelse ca 12 kvadratmeter

Har snakket med ekspertise, nærmere bestemt Teknisk support hos Isover. Det finnes ingen regler, men anbefalingen de gir er at man bør ha plast i vegg og tak, og jeg bør ta ned eksisterende innerveggsboard og sette plasten direkte mot isolasjonen, og deretter sette tilbake boarden. Samt komplettere med ventiler (inn og ut)
http://www.isover.se/teknisk-support

Hmm, høres ut som et "morsomt" sommerprosjekt... :D

K
Lykke til :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.