Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Har et lager under en utbygning jeg nå snart skal begynne å ta tak i. Halve er av leca og halve vanlige lekter med asfaltplater og trepanel på. Dette er isolert og det jeg lurer på er om jeg skal sette plast eller noe på innsiden før jeg begynner å kle veggene?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Ingen?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Tja, det er jo nettopp det... Jeg har forberedt for å koble inn element på bergvarmen men jeg vet ikke om jeg kommer til å gjøre det. Hvis det blir sånn, så blir det ikke mer enn minimal varme på. Men jeg vil jo ikke at det skal bli fuktig heller... Skal ha det som lager/verktøysbod typ...
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Og ja, det er mineralull som isolasjon i halve rommets vegger. Andre halvdelen er leca som kommer til å forbli uisolert med største sikkerhet. Så hva sier dere, skal jeg bruke plast eller ikke? Eller noe annet?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Tak blir gips. Stue over med vindduk før isolering. Eldre garasjeplate som gulv, uisolert. Skal sette inn ventiler for ventilasjon/luftsirkulasjon. På veggene skal jeg ha gips med rupanel innenfor på en vegg og muligens kryssfiner på den andre da det ikke vil bli hengt opp så mye på veggen. Bare verktøytavle og noen hyller. Så klarer det seg uten plast eller blir det fukt som ødelegger rupanelet?
Råsponten vil nok klare seg.
Risikoen med konstruksjoner uten plast og mineralull er at hvis det er overtrykk i lokalet og varm fuktig luft begynner å trenge ut, vil fuktigheten kondensere når temperaturen blir lavere. Du risikerer da fukt/mugg på organisk materiale (mineralull mugner normalt ikke) i konstruksjonen.
Men i lokaler som ikke er permanent oppvarmet, anbefales ikke plast fordi fenomenet kan bli det motsatte.
Risikoen med konstruksjoner uten plast og mineralull er at hvis det er overtrykk i lokalet og varm fuktig luft begynner å trenge ut, vil fuktigheten kondensere når temperaturen blir lavere. Du risikerer da fukt/mugg på organisk materiale (mineralull mugner normalt ikke) i konstruksjonen.
Men i lokaler som ikke er permanent oppvarmet, anbefales ikke plast fordi fenomenet kan bli det motsatte.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Føles som om isolasjonen er litt småfuktig på enkelte steder... Men kjører vel råspont pluss gips på veggene da.
Klikk her for å svare