Har akkurat revet ut et soverom for å legge ny elektrisitet og bli kvitt de myke tretex-platene. Merket da at huset i prinsippet mangler isolasjon og dette bør jo utbedres. Hadde tenkt å sette opp 2 nye vegger 45 mm innenfor nåværende yttervegger og isolere i 2 lag, deretter OSB+gips. Innerveggene 45mm isolasjon + plater. Spørsmålet er om man skal ha plast? I så fall i ytterveggene og tak (kaldt loft) og mot gulvet (kjeller)? Tidligere satt det papp på bordveggen, kanskje det bør være slik igjen?

Kom gjerne med innspill og tips for en uerfaren =)

• Rom under renovering med synlige trevegger, et vindu, radiator og en stige. Spotlampe i taket. Inga plater eller isolasjon synlig.
Er det tømmerhus? Jeg ville vært forsiktig med å ha plast i et gammelt hus om det ikke har hatt det før?

Nja vet ikke eksakt betegnelse, det er et trehus med stående ytterpanel fra 47.
Ingen plast før og med dårlig ventilasjon kanskje den gjør mer skade enn nytte?

Angående veggen man ser på bildet, holder det å isolere veggen ved siden av og over vinduet (ikke bak radiatoren)? Ville spare meg mye arbeid å slippe flytte det.

Ja, det fungerer og har sett mange som har gjort det.

Jeg ville nok ha valgt en diffusjonsåpen dampsperre i kombinasjon med ecoisolasjon, som puster (f.eks. Vital, Feelingwood eller løsull). Dette fordi du antagelig har vanskelig for å på etterhånd oppnå et lufttett hus med plast. Plastikken fyller i så fall ikke sin tiltenkte funksjon.

Gjør akkurat det samme, og snekkerne jeg har snakket med mente jeg skulle bruke en såkalt diff.åpen dampbrems og vanlig mineralullsisolasjon. Det samme i taket, men der blir det ekofiber på loftet.

Det hørtes ut som en klok idé. Skal dampsperren sitte utenfor isolasjonen, altså inn mot rommet?
Skal jeg sette papp på plankveggen før isolasjonen?

For å forsøke å oppsummere og få noen forståelse av det hele. Skal jeg sette papp på plankeveggen? Det var papp der før, og nå trekker det inn. Skal jeg deretter sette opp en dampbrems utenpå isoleringen i hele rommet, eller bare på de etterisolerte veggene? Takknemlig for svar, det er en jungel dette her for en nybakt huseier.

Om det trekker inn nå betyr det trolig at du ikke har noe vindsperre på utsiden. Skal du rive utsiden og isolere også der? Hvis ikke, så sett vindsperre på innsiden først, typ en vind duk.

Ja det antar jeg med at jeg ikke har. Har ingen planer på å isolere utvendig men om jeg skulle få for meg det i framtiden, gjør det noe da hvis jeg har satt vindpapp også på innsiden?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.