Holder på med en kjelleroppussing der jeg har pigget og gravd ut deler av kjelleren. Har vært i tvil frem og tilbake om jeg skal legge inn aldringsbestandig plast mellom det nederste og det nest nederste celleplastlaget. Vi har konstatert høye nivåer av radon og har fra før radonsug installert. "Eksperter" jeg har snakket med har hatt delte meninger om plasten gjør verken fra eller til... jeg gjør jo dessuten ikke hele kjelleren.
Som vist bestemte jeg meg likevel for å legge inn plast nå når jeg begynte med isoleringen. Men føles som det uansett blir "så der", vanskelig å få tapen til å feste ordentlig mot de ujevne veggene. Har ingen lyst til å pusse veggen kun for å få noe for tapen å feste på.
Hvordan hadde dere gjort det, kjempet videre og fått det så bra som mulig eller fjernet den og ikke brydd seg om det helt? Kan det kanskje til og med være en risiko med tanke på fukt og kondens i et gammelt hus bygget helt uten plast fra starten (-65)?
Plasten hindrer den støpte platen fra å tørke ut nedover, da gjenstår det for vann i dampfasen å bevege seg oppover, noe som er uønsket da tiden for uttørking gjør at du må vente lenge med å overflatebelegge.
Og som radonsperre er plasten verdiløs!
Plasten hindrer den støpte platen fra å tørke ut nedover, da gjenstår det for vann i dampform å bevege seg oppover, noe som er uønsket da tiden for uttørking gjør at du må vente lenge med å belegge overflaten.
Og som radonsperre er plasten verdiløs!
Takk for innspill! På hvilken måte mener du at plasten er verdiløs som radonsperre? (Det bør legges til at det gjelder markradon) På grunn av at det ikke blir tett mot veggene? Flere byggere jeg har snakket med synes jo at det er en god idé.
Takk for innspill! På hvilken måte mener du at plasten er verdiløs som radonsperre? På grunn av at det ikke blir tett mot veggene? Flere byggere jeg har snakket med synes jo at det er en god idé.
Vanskelig å få helt tett overalt, Polyeten er heller ikke gastett, noe som kreves for å stoppe radon.
Er du ute etter en løsning mot radon, så se på produkter utviklet for formålet, for eksempel radonmembran.
Jeg har møtt mange byggere som utfører tiltak som de selv ikke har noen anelse om hvorfor de egentlig gjør.
Vanskelig å få absolutt tett overalt, Polyeten er heller ikke gasstett, noe som kreves for å stoppe radon. Er du ute etter en løsning mot radon, så se på produkter utviklet for formålet, for eksempel radonmembran. Jeg har møtt mange byggere som utfører tiltak som de selv ikke har en anelse om hvorfor de egentlig gjør.
Så som du ser på det, kan jeg like gjerne droppe plasten?
Vil gjerne få det så ”riktig” som mulig, ikke så lyst til å rive opp platen en gang til for å gjøre om...