Denne evige spørsmålen plast eller ikke. Har lest i diverse skrifter på nett og annet og kommet frem til en beslutning jeg vil ha trykktestet av dere kunnskapsrike/referanser innen emnet:
Situasjon: Bygger et sjøbod som består av en vedfyrt badstudel + lagerrom. Se bilde. Det vil være et loft over badstudelen, en dør mellom badstuen og lageret og hele huset vil ha saltak. Tanken med lageret er at den delen vil fungere som badstueforstue ved bading samt lagring av diverse ting som for eksempel ekstramadrasser, tepper, puter, klær mm. Altså ting som potensielt kan binde fuktighet ...

Hvordan skal man da gjøre det med isolasjon/plast/varme?

Jeg tenker slik.
Generelt vil jeg ha 120 mm bjelkelag i badstuedelen 120+45 i lagerdelen. Mineralull. Oppvarming med elektrisk ovn og minst ~10 grader om vinteren. Solcelledrevet avtrekksvifte i badstuen eller en pax for å skape litt undertrykk.
Badstue: Damptett badstuefolie i badstuen overalt med luftspalte og badstupanel på "vanlig måte" innvendig. Altså det vil kondensere damp på dampsperren ved badstuebad men det renner ned til gulvet og ut i sluket som det skal. Og i badstueytterveggene fungerer da badstuefolien som vanlig fuktsperre med 120 mm isolasjon utenfor.
Lagerdelen: Kjører jeg med plast (eller dampbrems?) og bretter og taper den sammen med badstuefolien i ytterveggsskjøten mot badstuen. Kommer da imidlertid få to tettesjikt i den delen av badstuen som vender mot lageret. Et sjikt i badstue-innertaket og badstueinnerveggene og en til i lagerets saltak og lagervedveggene. Doble tettesjikt skal man jo ikke ha men det vil være masse luft mellom disse for jeg får et badstue-rom i rommet. Og hvordan løser man det ellers? Det viktige er vel å ikke ha doble tettesjikt i ytterveggene med bare isolasjon mellom?

Egentlig skulle jeg ønske å kunne kaldstille hele huset eller i alle fall redusere det til noen få plussgrader men ha muligheten til å bade på vinteren. Men jeg tror ikke det fungerer da. Helt kaldt vekslende med badstubad føles som to ytterpunkter og som å be om fuktproblemer. Så derfor +10 for at det skal klare seg. Utlufting av badstuen etter bad må selvsagt skje via ytterdøren og lukket innerdør. Og når badstuen ikke brukes må innerdøren til badstuen stå åpen til lagerdelen for å unngå at badstuedelen blir kaldere enn utendørs=>kondens på utsiden av badstuefolien. Avtrekksviften plasseres i badstuen for å trekke den varmere luften fra lager (element og flere vinduer) inn til badstuen så den varmes opp.

Hva synes dere om min strategi. Hva er hullene i osten? Diskuter og kom med bedre forslag...
 
  • Planløsning av båtnaust med badstue og lagerrom, målene er 7100 mm x 2800 mm. Viser dører, vegger og mål for hver seksjon.
Jeg synes ikke du skal ha plast i lagerdelen. Heller en variabel dampbrems. Det vil oppstå mange dager når det er varmere ute enn inne. Da skjer fuktbevegelsene i motsatt retning. Et klassisk sommersætreproblem.
 
  • Liker
Laxekongen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.