Hei!

Jeg skal bygge til en eksisterende gammel bygning som brukes som gjestehytte og varmes opp av og til, men står for det meste kald.
Den er gammel og har vass/lera og tømmer i veggene. Jeg har fjernet ytterpanel og lagt inn isolasjon mellom tømmeret på den siden saunaen skal bygges mot. Saunaen vil bli brukt ca 1 gang i uken, og rommet den står i vil kanskje være oppvarmet iblant sammen med gjester. Veggene på saunabyggingen vil være ytterpanel, luftspalte, vindsperre, isolasjon, luftspalte, innerpanel. Og spørsmålet er om jeg bør ha saunafolie mellom isolasjon og luftspalte innerst mot eksisterende bygning, tak eller annet?

Mvh stefan
 
H Hunneberg skrev:
Hei!

Jeg skal bygge til en eksisterende gammel bygning som brukes som gjestehytte og varmes opp av og til, men står for det meste kald.
Den er gammel og har vass/lera og tømmer i veggene. Jeg har tatt bort ytterpanel og lagt inn isolasjon mellom tømmeret på den siden hvor badstuen skal bygges mot. Badstuen kommer til å bli brukt ca 1 gang i uka, og rommet den står i skal kanskje bli oppvarmet av og til i sammenheng med gjester. Veggene på badstubygging vil være ytterpanel, luftspalte, vindsperre, isolasjon, luftspalte, innerpanel. Og spørsmålet om jeg bør ha badstufolie mellom isolasjon og luftspalte inner mot eksisterende bygning, tak eller øvrig?

Mvh Stefan
Å ha plastfolie i hus som står kalde om vinteren er litt vrient. Om våren kan det være -10 grader om natten og det blir minusgrader innendørs, så kommer solen og det kanskje blir 15 plussgrader på solveggen, da er det fare for at det blir kondens på utsiden av plasten, altså inne i veggen. Jeg ville unngå plasten.
 
N Nissegandhi skrev:
Å ha plastfolie i hus som står kalde om vinteren er litt lurt. På våren kan det være -10 grader om natten og det blir minusgrader innendørs, så kommer solen på og det kanskje blir 15 plussgrader på solsiden, da finnes det en risiko for at det blir kondens på utsiden av plasten altså inne i veggen. Jeg ville unngått plasten.
Takk for svaret ditt! Ja det virker å være mange meninger begge veier, men det høres fornuftig ut som du skriver! Lener helt klart mot å gå uten plast.
 
N Nissegandhi skrev:
Å ha plastfolie i hus som står kalde om vinteren er litt klønete. Om våren kan det være -10 grader om natten og det blir minusgrader innendørs, så kommer solen på og det kanskje blir 15 plussgrader på solveggen da er det risiko for at det blir kondens på utsiden av plasten altså inne i veggen. Jeg ville avstå fra plasten.
Men spørsmålet gjaldt vel det som nå kommer til å bli innvendig vegg? Og da kommer det ikke til å bli mye sol der.

Dermed ikke sagt at jeg anbefaler plast, men det avhenger av andre omstendigheter.
 
W Weimik skrev:
Men spørsmålet gjaldt vel det som nå kommer til å bli innervegg? Og da vil det ikke bli mye til sol der.

Dermed ikke sagt at jeg forordner plast, men det avhenger av andre omstendigheter.
Ja det gjaldt innervegg, bak innerpanelens luftspalte. Tenkte nok det var der han likevel mente at varm og kald luft møtes og kondenserer?
 
H Hunneberg skrev:
Ja det gjaldt innervegg, bak inner panelets luftspalte. Tenkte nok det var der han likevel mente at varm og kald luft møtes og kondenserer?
Det finnes nok en viss risiko for misforståelse her.
Det jeg mener med innervegg er det som ikke er yttervegg. Hvis jeg forsto deg rett gjør du en tilbygging der en av saunaens vegger vil være bygget mot gjestehytta. Det blir altså en innervegg av det som tidligere var yttervegg. Men jeg kan ha misforstått hva du skrev.

Om man har plast skal man ha det på den varme siden, hvilket normalt er innerst i veggen, så nær innerpanelet som mulig. Men når man kalder ned huset er det ikke sikkert at det alltid er varmere inne enn ute. Det var det @Nissegandhi mente (tror jeg).

Om det nå blir en innervegg mellom saunaen og gjestehytta så blir det et annet spørsmål, det var det jeg mente. Den innerveggen kunne man i det minste teoretisk sett overveie å ha plast i, avhengig av hvordan bygningen er konstruert. Innerst mot saunaen altså.
 
W Weimik skrev:
Det er nok en viss risiko for misforståelser her.
Det jeg mener med innervegg er det som ikke er yttervegg. Hvis jeg forstod deg riktig gjør du en tilbygging der den ene badstueveggen kommer til å være bygd mot gjestehuset. Det blir altså en innervegg av det som tidligere var yttervegg. Men jeg kan ha misforstått hva du skrev.

Hvis man har plast, skal man ha det på den varme siden, som normalt er innerst i veggen, så nær innerpanelet som mulig. Men når man kaldstiller huset er det ikke sikkert at det alltid er varmere inne enn ute. Det var det @Nissegandhi mente (tror jeg).

Hvis det nå blir en innervegg mellom badstuen og gjestehuset, så blir det et annet spørsmål, det var det jeg mente. Den innerveggen kunne man i det minste teoretisk vurdere å ha plast i, avhengig av hvordan bygningen er konstruert. Innerst mot badstuen altså.
Du misforstod ikke, det kommer til å bli innervegg av tidligere yttervegg. Men jeg fjernet ytterpanelet så det egentlig bare er en reisverksvegg som jeg nå også har lagt isolasjon i. Og spørsmålet gjelder jo da både den og de nybygde veggene. Tidligere ytterveggen blir jo innervegg mellom 2 rom som har noenlunde samme temperatur (varmes opp samtidig) men viss risiko også der hvis solen ligger på det ene rommet og det andre er i skyggen, med lukket innerdør mellom. Siden lurer jeg på hvordan det kan tørke ut skikkelig når man bader og det er kaldt ute, men det skal vel fungere takket være at ettervarmen sakte senkes og tørker ut som jeg har forstått.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.