Som tittelen lyder. Bygger et plassbygget skap på kjøkkenet, det vil gå fra gulv til tak og blir således ca. 268-272 cm høyt (gammelt hus).

Det er høysmalt i formen, bare 40 cc mellom stenderne der det er som bredest, så det er ikke mye plate jeg trenger.

Hva ville dere kledd det med? Jeg vil male det senere. Men det som ellers ville vært standard, f.eks. MDF, kommer bare i plater som er 1200 eller 2440 mm. Det eneste som finnes i butikken som er lengre er gips, og det fungerer vel, men føles ikke så gøy. Selvfølgelig kan man ta flere mindre plater, men da må man sparkle en skjøt som jeg tviler på blir pent i lengden når huset har beveget seg litt noen år.

Det vil sitte en utenpåliggende IKEA Bodbyn dør på. Dette gjør også at gips blir litt dumt siden det da blir OSB + gips (= 22,5 mm) før man er inne i stenderverket for å feste hengslet i.

Edit: når jeg googler rundt kommer rupanel opp som forslag i lignende tråder, men det kan vel ikke være noe bra, eller?

R
torparavgrund torparavgrund skrev:
Som tittelen lyder. Bygger et plassbygget skap på kjøkkenet, det skal gå fra gulv til tak og blir således ca 268-272 cm høyt (gammelt hus).

Det er høytsmalt i formen, bare 40 cc mellom bjelkene der det er bredest, så det er ikke mye plate jeg trenger.

Hva ville dere kledd det med? Jeg vil male det siden. Men det som ellers ville vært standard, f.eks mdf, kommer bare i plater som er 1200 eller 2440 mm. Det eneste som finnes i butikk som er lengre er gips, og det funker vel men føles litt kjedelig. Visst kan man ta flere mindre plater, men da må man sparkle en skjøt som jeg tviler på blir pen i lengden når huset har beveget seg litt i noen år.

Det skal sitte en utenpåliggende IKEA Bodbyn dør på. Dette gjør også at gips blir litt dumt siden det da blir osb + gips ( = 22,5 mm) før man er inne i bjelkevirke for å feste hengselet i.

Edit: når jeg googler rundt kommer rupanel opp som forslag i lignende tråder, men det kan vel ikke være noe bra, eller?
Det går an å kjøpe (bestille hjem) lengre plater på en vettig byggevarehandel. Denne butikken ser for eksempel ut til å selge i lengder opp til 2800mm. https://www.trabutiken.se/shop/mdf-skivor-15748p.html

Må den siden være uavbrutt da? Før når det ble bygget sånt her var man jo nødt til å bruke det man hadde, og en del lister//midjer havnet jo der av gitte grunner.

S Stefan1972 skrev:
Må den siden være ubrutt da? Tidligere når slikt ble bygd, var man jo nødt til å bruke det man hadde, og noen lister//midjer havnet jo der av gitte grunner.
Det er selvfølgelig sant, jeg kunne bruke to 1200 mm plater og sette en pen list over. Så enkelt løst.

Nå når du sier det, føles det så åpenbart, men se hvilken flaks da at det finnes forum som kan få en til å forstå når man har stirret seg blind på noe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.