J Jarlsgård skrev:
Skal du ha et undertak i farstutukvisten? Om ja, så kan du alltid feste bærbjelken på innsiden av stolpene og kjøre med en annen type takstol i midten. På denne måten kan du heve bærbjelken litt i høyden og da få det litt mer slik som du vil estetisk :)

Dvs.

Ha de takstolene som du har tenkt deg i fram/bakkant. I midten fester du bærbjelker på innsiden av stolpen (hakkes inn) mellom disse 2. Setter du da i tillegg en bærbjelke ovenfor stolpene ved "åpningen" kan du dels gå ned i dimensjon på bærbjelkene og det er nok med å legge 2stk bjelker på. Det trenger altså ikke å være en takstol i seg selv. Så er vel likevel den konstruksjonen å foretrekke da det letter montering av undertak(y)
Ikke helt med på hva du mener :P
Kommer nok til å bestille takstolene, og det er klart, skulle kunne bestille den midterste i annen utførelse, men tenkte det kanskje er billigere/enklere med 3 like.
De grove bærbjelkene tok jeg da jeg tror den grovheten blir penest om de nå må synes, da øvrige detaljer er "grove".
Tror det er bedre enn en synlig "spinkel" bærbjelke.

Innetak skal vi ha med innfelte spotlights, tenkte jeg. Men det festes enkelt i de takstolene jeg har tenkt å ha da alle 3 er på samme nivå. Kommer dog til å legge bjelker mellom stolene da innetaket skal ligge i samme linje som gulvet.

Hmm.. Jeg får nok tegne det opp for jeg innrømmer at min forklaring er litt vel uklar! Kommer tilbake med en skisse i kveld ;)

Håndtegning av en konstruksjon med skråtak, markert som "Bärlina 1" og "Bärlina 2", på linjert papir med teksten "Anulo Edition!".

Eller noe sånt :rofl:

Har bygd en veranda 4 x 2m med falsket metalltak og utkastere i hjørnene. Nedløpsrør har ikke vært nødvendig da vannet kastes så langt ut fra verandaen. Stolpene er 115x115 mm. Innertaket er bygd av synlige bjelker med en bærende list som er festet i fasaden. Finnes litt likheter med den verandaen du har tenkt å bygge.
Veranda med falsat plåttak og dekorative detaljer mot en rød trevegg, omgitt av blomsterkrukker og hageelementer.

• Rød trehus med liten veranda, dekorative søyler og taktekkede sperrer. Plantekrukker og hage i forgrunnen.
  • Veranda med synlige takbjelker og hage i bakgrunnen, samt en utebelysning på verandaens stolpe.
Sist redigert:
  • Liker
Pappa1986 og 1 annen
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bilde]

Eller noe sånt :rofl:
Takk for skissen :) Nå ser det ut til at vi har endret oss ordentlig i utførelse her hjemme etter litt diskusjon i kveld :P

O ozean skrev:
Har bygget en veranda 4 x 2m med falsere beslagtak og utkastere i hjørnene. Stuprør har ikke vært nødvendig da vannet kastes så langt ut fra verandaen. Stolpene er 115x115 mm. Innertaket er bygget av synlige bjelker med en bærebjelke som er festet i fasaden. Finnes noen likheter med den verandaen du har tenkt å bygge.
[bilde][media]
Stilig! Skikkelig snekkerglede :) Takk for inspirasjonen!

Etter diskusjonen i kveld begynner det å helle mot noe likt bildet nedenfor (rask skisse)... helt klart en annen smerte for lommeboken nå haha. Kanskje går ned litt i tykkelse på stolpene da bare de koster en hel del med 1600x1600
Tredimensjonal skisse av et hus med veranda, hvite stolper og gelender, oransje tak og grønn plen.

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Amerikansk veranda er absolutt hyggelig! Men den der lille vinkelen for selve inngangen hadde jeg nok droppet! Blir litt for mye imo:)

Viktig å tenke på ved slike tanker er dog lysinnslipp. En slik virkning stjeler mye lys i huset, så der kan jeg synes at både himmelretning, men også om det finnes lysinnslipp fra flere retninger.

Nord + kun vinduer i den himmelretningen kan bli veldig mørkt! Spesielt i rommene med de små vinduene :)

• Liker
johel572
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Etter diskusjonen i kveld begynner det å helle mot noe likt bildet nedenfor (rask skisse)... helt klart en annen smerte for lommeboken nå haha. Kanskje går ned litt i tykkelse på stolper da bare de koster en del med 1600x1600
Mener du 160x160? Ellers forstår jeg at det er dyrt...

J Jarlsgård skrev:
Amerikansk veranda er absolutt hyggelig! Men den der lille vinkelen for selve inngangen hadde jeg nok droppet! Blir litt for mye imo:)

Viktig å tenke på ved slike tanker er dog lysinnslipp. En slik kan gjøre at det forsvinner mye lys i huset, så der kan jeg synes at dels himmelretninger men også om det finnes lysinnslipp fra flere hold.

Nord + kun vinduer i den retningen kan bli skikkelig mørke! Spesielt i rommene med de små vinduene :)
Både jeg og fruen vil gjerne ha et innslag av sadeltak, dette ble første skissen på den nye. Jeg tror jeg skyver den inn så den stemmer med øvrige veranda uten utskyt og gjør den 4m bred i stedet for 2 som på bildet.

Jo lys innslipp er helt klart noe som jeg har i tankene. Dessverre er dette nordsiden, men jeg tror vi er villige til å kompromisse med det. De små vinduene er til toalett og trapp, toalettet har frostet glass og jeg synes ikke det vinduet gjør noe særlig for lysinnslipp for øyeblikket så det blir nok ikke så mye forskjell, trappen kanskje blir litt mørk men ikke hele verden. Til høyre er vaskerom så der spiller det ikke så stor rolle pluss at det sannsynligvis blir litt strølys fra hjørnet. De doble vinduene er til kjøkkenet, og det er vel her vi føler vi faktisk mister hyggelig lys. En tanke var å la verandaen slutte før kjøkkenvinduene, men vi besluttet at vi heller vil ha den hele veien.

T Troberg skrev:
Mener du 160x160? Ellers forstår jeg at det er dyrt...
Selvfølgelig er det 16cm stolper og ikke noe annet, skrivefeil. I min skisse på stommen skrev jeg 160*160. Stolper på 1600 er jo ikke direkte stolper

Hei så at designet har svinget til Amerikansk veranda. Legger ved noen bilder av vår som vi holder på å bygge nå. En enkel konstruksjon med 120 x120 stolper og 170 virke. Bandtett blank aluminium og øvrige blikksedeler samt panelundertak gjenstår. Amerikansk veranda under bygging med trestolpe, verktøy og blomsterurner foran et lysegrått hus med svarte dører. Bygging av amerikansk veranda med trekonstruksjon foran hvitt hus; person jobber med verktøy på tredekke. Bygging av amerikansk veranda på et hus med hvite vegger, trestolper 120x120 mm, og treplanker. Sort dør og blomster i mørke urner. Hus med påbegynt amerikansk veranda, trestolper og steingjerde i forgrunn, uferdige metall- og treverkdetaljer, solfylt dag. Byggedetalj av trekonstruksjon for amerikansk veranda, med 120x120 stolper og 170 virke, under montering. Nybygget amerikansk veranda under konstruksjon med trestolper foran et hvitt hus. Stige, stillas og planter foran. Person bygger amerikansk veranda med verktøy, står på stige ved trekonstruksjon. Bruk av 120x120 stolper og 170 virke. En pågående bygging av amerikansk veranda med trestolper, foran et hvitt hus, med verktøy på taket og en stige lent mot veggen. Under bygging av en amerikansk veranda med trekonstruksjon foran et hvitt hus, synlig arbeidsverktøy og byggematerialer på stedet.

• Liker
LinusW og 1 annen
  • Laddar…
Zinkadus Zinkadus skrev:
Hei så at designet har dreid mot amerikansk veranda. Legger ved noen bilder av vår som vi holder på å bygge nå. En enkel konstruksjon med 120 x120 stolper og 170 virke. Båndtekket blank aluminium og øvrige blikkdetaljer samt panelundertak gjenstår.[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Flott! Takk for bildene :)
Hvor dyp gjør dere deres? Jeg lurer på om 2m vil føles trangt hvis man vil kunne sitte noen stykker og kanskje ha bord osv.

LinusW LinusW skrev:
Snyggt! Takk for bildene :)
Hvor dypt gjør dere det? Jeg funderer på om 2m vil føles trangt hvis man vil kunne sitte noen stykker

Trallen er 180 cm dyp og jeg skulle gjerne gjort den større, jo større desto bedre...men vi får ikke bygge større da vi har et maksimumsmål på "openarea" på 15 kvm. Har du mulighet så bygg større!

Jeg tror vi har 25kvm ifølge detaljplanen. Regner med å bygge 12m bredt så da blir det kun 2m dypt som gjelder.

LinusW LinusW skrev:
Jeg tror vi har 25kvm i henhold til reguleringsplanen.
Regner med å bygge 12m bredt så da blir det kun 2m dypt som gjelder.
Vi bygde 12,5m bredt og 2 meter dypt

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.