3.843 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Planker som er vedlikeholdsfrie over lang tid
hvilket tre/behandling/fabrikat skal jeg velge på et plank jeg helst slipper å gjøre vedlikehold på?
Gjuter nok plintrer og sørger for at inget tre er i kontakt med jorden.
Gjerne noe som smelter inn i naturen som går mot mer naturlige farger. Typ grønt, mørkt, oljet/tjæret eller lignende.
Skal være i tomtegrensen, på andre siden er bratt stup.
Gjuter nok plintrer og sørger for at inget tre er i kontakt med jorden.
Gjerne noe som smelter inn i naturen som går mot mer naturlige farger. Typ grønt, mørkt, oljet/tjæret eller lignende.
Skal være i tomtegrensen, på andre siden er bratt stup.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du kan lese klassene her og hva som kan være noe for deg
www.kemi.se/fraga-kemikalieinspektionen/vadinnebar-klassificeringen-m-a-ab-och-b-for-impregnerat-virke/
www.kemi.se/fraga-kemikalieinspektionen/vadinnebar-klassificeringen-m-a-ab-och-b-for-impregnerat-virke/
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
A og AB er det som vanligvis selges i byggevarehandelen. Jeg tror ikke det spiller noen rolle hva du velger til et plank:S spaxx skrev:
- Tre impregnert i henhold til klasse A er ment å brukes til virke i jordkontakt og i ferskvann, samt i særlige tilfeller over jord, der man har en betydelig risiko for råteangrep, dette tilsvarer beskyttelsesklasse 4 i henhold til EN 335.
- Tre impregnert i henhold til klasse AB er ment for bruk i utsatte konstruksjoner over jord, som f.eks. gjerder, vindskier, dette tilsvarer beskyttelsesklasse 3 i henhold til EN 335.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bordenes øvre endeved må beskyttes. Selv har jeg et ganske langt plank der en skråliggende planke som er kledd med kobberplate utgjør en slik beskyttelse. Stolpene har blikkluer. Spikerreglene er av kjernefuru og litt avfaset. Alt er malt med slamfarge. Ingen trelast er trykkimpregnert. Det har stått i 12 år nå uten andre forandringer enn at fargen trenger å friske opp. Bygger man riktig trengs ikke trykkimpregnert. Det meste av trykkimpregnert er dessuten høvlet, noe som jo ikke passer til f.eks. slamfarger.
Klikk her for å svare