Tenkte å legge furugulv i mitt nykjøpte hus. I dag er det laminat på betongen, kan jeg legge det på laminaten? Tror det er laminat iallfall, ellers er det en tynn parkett(?). Det er 100 i lodd og knirker ikke. Får ikke helt til hvordan man fester et slikt plankegulv? Kan jo ikke spikre rett ned i betongen? Hvor i planken spikrer man? i fjæren eller? Hvordan får man da neste til å passe?
Vet at det ble mange spørsmål, men takknemlig for hjelp på noen av dem iallfall.

Nei, du kan ikke feste et massivt furugolv på et laminatgolv som ligger flytende på betong. Sjekk f.eks. http://www.woodia.se/rekommenderade.php?pvar=0.24178222194314 hvor det finnes beskrivelser på forskjellige leggemetoder som passer til ulike underlag.
Du spikrer/skruer i 45 graders vinkel i noten. Sjekk lenken ovenfor for bilder.

Takk for ditt svar, dessverre fant jeg ikke helt det jeg søkte på linken din. Jeg er med deg på at man ikke skal legge det på laminat, under er det trolig betong - for å gjøre det enda mer komplisert så glemte jeg å legge til at det også er gulvvarme der:-(. Er det best å legge tynne ribber (typ bjelkelag) og spikre i dem? Lime er vel ikke å foretrekke?
Takk for svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.