Bare hell ut. Men bruk en piggrulle så det planerer bedre ut.

• Liker
Jesper Kruse
  • Laddar…
Jesper Kruse skrev:
Tusen takk. Trenger man å vibrere flytsparkel eller er det nok å helle ut og la det være?

/J
I prinsippet bare å helle ut og la det stivne......men man pleier å "hjelpe" til litt med en bred sparkel eller piggrulle. Liker selv sparkel synes man har mer kontroll med den.

Det kreves dog litt teknikk og gjerne flere som jobber samtidig, best er om en blander og en heller ut.

Det er veldig viktig at man følger blandingsforskriftene når det gjelder mengde vann og hvor lenge man kjører med vispen. Du trenger mange bøtter og et par baljer å blande i samt en riktig visp som klarer å vispe. Selv har jeg alltid vann for hånden i en stor mørtelbalje samt et laget mål med nøyaktig vannmengde som går til en sekk. Så kjører jeg to sekker og to mål vann i en annen stor mørtelbalje, visper og heller det i et par bøtter før jeg/vi bærer inn det og heller. Man må kjøre hele tiden for det begynner å stivne fort og du kan nesten se når den stivnende massen jager deg over gulvet, derfor må man forberede arbeidet med material, vann og baljer slik at dette ikke blir en flaskehals.

• Liker
Jesper Kruse
  • Laddar…
Ja, forberedelsene ser ut til å være alfa og omega. Nå er døråpningen der fallet er størst, og øverst i garasjen trenger jeg ikke fylle ut like mye, men hvordan doserer jeg over overflaten? Det gjelder jo å få det riktig så man ikke trenger å støvle rundt i flyten...

/J

Jesper Kruse skrev:
Ja, forberedelsene virker å være alfa og omega. Nå er det døråpningen der fallet er størst, og øverst i garasjen trenger jeg ikke fylle ut like mye, men hvordan doserer jeg over overflaten? Det gjelder jo å få det rett så man ikke trenger å vasse rundt i flyten...

/J
Det enkleste er om du nivåjusterer med nivåpinner (typ disse http://www.finja.se/nivapinne-sjalvhaftande.596140.produktinfo) de finnes hos byggevarehusene og er selvklebende, så du fester dem på gulvet.

Når jeg bruker slike, justerer jeg med en laser og klipper dem av slik at flyten skal komme akkurat opp til toppen. Deretter har du dem som merkepunkt for hvor mye du skal helle ut. Hvis du er uvant, kan man sette dem litt tettere på gulvet.

Pinnene blir inngjort i flytesparklet og skal sitte igjen.

• Liker
Jesper Kruse
  • Laddar…
Kom på en ting, parkettgulvet er jo 14 mm og man kan jo legge sånn gulvfrigolit under også mot knirk så vinner man noen mm. Så da regner man negativt fra terskel/0 nivå typ 5,76 -1,4+1,0= 3,36 som høyeste fallpunkt? Da trengs det straks ikke like mye avrettingsmasse... er det korrekt å tenke så? D v s at gulvets 0 nivå inkludert parkett når opp til gulvregelens overdel (se bilde)? Har åpnet opp vegg der dørregler er forberedt. Men det ser ut som gulvregelen følger fallet i gulvet... hvordan i all verden gjør jeg da med terskelen så den kommer i vater? Rammeverk av tre med metallbeslag på veggen. Gulvolje oppretting diskuteres for trøskelnivå.

Sist redigert:
Jeg forstår ikke det siste innlegget, med beregningen av redusert utfylling. Du trenger jo å ha et jevnt (= i vater) underlag for ditt gulv, for at det ikke skal helle. Bruk langt vater eller laser for å måle forskjellen mellom høyeste og laveste punkt. Det er det du trenger å fylle ut.

Jeg har "snudd" fallet i et bad en gang og ville av gjerrighet spare på flytsparkelen. Jeg laget da "korridorer" av avstengningslist over rommet på de stedene som trengte mest utfylling. Altså la jeg to parallelle lister med ca 20cm korridor imellom. I disse fylte jeg flytsparkel og fikk dermed 20cm brede åser som var i vater og på riktig høyde. Mellom disse fylte jeg med betong (=billigere) og brukte "flytsparkelåsene" som støtte for en planke å skrape av betongen med. Det ble riktig bra.

Når det gjelder reglene du har satt opp, tror jeg det hadde vært best å vente til etter flytsparklingen med å sette dem opp, men det er jo litt sent nå...
Du kanskje kan sage bort den delen som terskelen skal hvile på. Deretter gjøre flytsparklingen inkl. rommet under terskelen. Når det er gjort legger du en regelbit igjen i døråpningen og fester sammen med øvrig regelverk. Kan det funke?

Sam_u_El skrev:
Jeg forstår ikke det siste innlegget, med beregningen av redusert utfylling. Du trenger jo å ha et jevnt (= i vater) underlag for ditt gulv, for at det ikke skal helle. Bruk langt vater eller laser for å måle forskjellen mellom høyeste og laveste punkt. Det er hva du trenger å fylle ut.

Jeg har "snudd" på fallet i et bad en gang og ville av gjerrighet spare på flytesparkel. Jeg laget da "korridorer" av avstengningslist over rommet på de stedene som trengte mest utfylling. Dvs. jeg la to parallelle lister med ca 20cm korridor imellom. I disse fylte jeg flytesparkel og fikk dermed 20cm brede åser som var i vater og på riktig høyde. Mellom disse fylte jeg med betong (=billigere) og brukte "flytesparkelåsene" som støtte for en planke å skrape av betongen med. Det ble riktig bra.
Hvor mange kroner sparte du på det? :confused:

Rundt 3000kr, tror jeg. Det var et ganske stort bad og når det laveste punktet skal bli det høyeste punktet blir det straks ganske stor volum. Med tanke på at arbeidsinnsatsen ikke var så stor syntes jeg nok at det var verdt det. Jeg var ikke så vant med å flytsparkle så det fantes en trygghetsfaktor i å begrense overflatene også.

jeg tror nok at det beste er å vurdere å ta hjelp av proffer. 500 liter flytspackel er ganske mye å kjøpe i sekk og rekke å blande, påføre og få til hvis man ikke er litt erfaren.

• Liker
Jesper Kruse
  • Laddar…
OT kommentar, hvorfor i hele verden bruker du beslag på reglen i stedet for å skråspikre? Det må jo være 100 ganger dyrere.... om du nå synes noen kroner ekstra for flytsparkel er dyrt?

• Liker
Jesper Kruse og 2 andre
  • Laddar…
ribbones skrev:
OT kommentar, hvorfor i all verden bruker du beslag på regelen i stedet for å skråsøme? Det må jo være 100 ganger dyrere.... om du nå synes noen kroner ekstra for flytsparkel er dyrt?
Bildet viser litt feil. Vi har kjøpt et nybygd rekkehus og man kunne velge som tilvalg å lage boligareal i stedet for garasje om man hadde vært tidlig ute. Vi var for sent inn i kjøpeprosessen og må nå bygge om selv. Dog var regelverket i veggen allerede forberedt for dørkarm og der har byggefirmaet satt beslag på reglene akkurat i døråpningen for at det skal være lettere å endre antar jeg.

Jeg har ikke regelert noe selv i bildet.

Men om gulvregel følger fall så blir det jo vrient?

/jesper

Jeg tror at du kan sage bort den delen av regelen mot gulvet som er der terskelen skal være, deretter flytsparkle og etter det legge tilbake regelen og feste mot øvrige regler.

Hva er tidsrammen din for å flytte inn der? Det går jo an å avrette med sement også, billigere enn flyt. Men lengre tørketid før du kan legge på gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.