Mitt nyinnkjøpte mursteinhus bygget i 59 har en skorstein med 7 rørkanaler. Det finnes en peis inne i stuen, men murstocken fortsetter på utsiden av stuen, og det finnes en peis på utsiden mot hagen. Jeg antar at det i dag ikke er mulig å fyre uten peis og feiing, men jeg er nysgjerrig på hvorfor man satte en peis på utsiden av huset. Hva er hensikten?
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 innlegg
Kosebål og pølsegrilling på sommerkvelder?
Veldig vanlig før, med å supplere et hus med peis eller annet. Store problemer med å få til en skorstein på en god måte. Lett å plassere den på utsiden og en gavl. Bare tull egentlig men hva gjør man, den kan ikke generere noen varme til huset uten kråkene får varmt på føttene. Best som det siesJ Joakim97 skrev:Mitt nyinnkjøpte teglhus bygd 59 har en skorstein med 7 røyrkanalar. Det finnes en kamin på innsiden i stuen men pipa fortsetter på utsiden av stuen og det finnes en ildsted på utsiden mot hagen. Jeg antar at det i dagens situasjon ikke er mulig å fyre uten kamin og feiing men jeg er nysgjerrig på hvorfor man satte en ildsted på utsiden av huset. Hva er hensikten?
"""" kyrkja skal stå midt i byen """ (helst da midt i huset) og da varmes skorsteinen opp og gir varme til huset. Mange som gjorde slik og fikk til en uteplass med peis samtidig. Helst skal du sette foran ute og med å fyre inne så kommer røykrøret til å bli litt varmere, så det ikke blir en skikkelig kaldpropp i røret og vanskelig å få trekk, ved opptenning inne.
Klikk her for å svare
