Før markfrosten vil jeg støpe søylene som min nye vedbod skal stå på.
Den skal være cirka 4 x 2 meter og 2 meter høy.
Hvilken avstand skal jeg ha mellom søylene om bjelkene den skal stå på er 145?
Eller bør jeg ha kraftigere bjelker? Eller holder kanskje 95? Skal ha trykkimpregnert i bjelkene og ubehandlet i resten av konstruksjonen. Vær oppmerksom på at den vil bli fylt med ved så vekten bør tas hensyn til.
Den skal være cirka 4 x 2 meter og 2 meter høy.
Hvilken avstand skal jeg ha mellom søylene om bjelkene den skal stå på er 145?
Eller bør jeg ha kraftigere bjelker? Eller holder kanskje 95? Skal ha trykkimpregnert i bjelkene og ubehandlet i resten av konstruksjonen. Vær oppmerksom på at den vil bli fylt med ved så vekten bør tas hensyn til.
2 meters mellomrom høres vel praktisk ut i dette tilfellet. Så er jeg ikke sikker på om det er nok med 145 på den avstanden, men det burde det være synes jeg uten å ha regnet det minste på det
Ja oja, også helt uten å regne
, 45x145 i spennvidd 1,33 meter må bære ufattelig mye.
Jeg har for meg at 45x220 pleier å fungere i bjelkelag opp mot 5 meter, og da er det ikke holdfastheten som er dimensjonerende, men nedbøyningen.
//ML
Jeg har for meg at 45x220 pleier å fungere i bjelkelag opp mot 5 meter, og da er det ikke holdfastheten som er dimensjonerende, men nedbøyningen.
//ML
Jeg kunne ikke holde meg fra å prøve å kontrollere mine egne opplysninger ;D
I treguidens tabeller for overslagsmessig dimensjonering så gjelder 45x220 K24 for spennvidder opp til 4 meter.
45x195 K12 klarer spennvidde 3 meter.
45x170 K24 klarer også det spennvidde 3 meter.
Disse lastfall forutsetter også limt gulvspon, som forsterker litt.
Dimensjoneringen er med tanke på boligarealer.
Med ukvalifisert virke tror jeg at det går å bruke K12, uten alt for mye vold på fysikken, men se over bjelkene visuelt, så de ikke har en masse kvist og skitt.
Tabellen gikk ikke under 3 meter spennvidde, men disse opplysningene gir et hint om dimensjoneringen.
I treguidens tabeller for overslagsmessig dimensjonering så gjelder 45x220 K24 for spennvidder opp til 4 meter.
45x195 K12 klarer spennvidde 3 meter.
45x170 K24 klarer også det spennvidde 3 meter.
Disse lastfall forutsetter også limt gulvspon, som forsterker litt.
Dimensjoneringen er med tanke på boligarealer.
Med ukvalifisert virke tror jeg at det går å bruke K12, uten alt for mye vold på fysikken, men se over bjelkene visuelt, så de ikke har en masse kvist og skitt.
Tabellen gikk ikke under 3 meter spennvidde, men disse opplysningene gir et hint om dimensjoneringen.
Klikk her for å svare