Før markfrosten vil jeg støpe søylene som min nye vedbod skal stå på.
Den skal være cirka 4 x 2 meter og 2 meter høy.
Hvilken avstand skal jeg ha mellom søylene om bjelkene den skal stå på er 145?
Eller bør jeg ha kraftigere bjelker? Eller holder kanskje 95? Skal ha trykkimpregnert i bjelkene og ubehandlet i resten av konstruksjonen. Vær oppmerksom på at den vil bli fylt med ved så vekten bør tas hensyn til.

2 meters mellomrom høres vel praktisk ut i dette tilfellet. Så er jeg ikke sikker på om det er nok med 145 på den avstanden, men det burde det være synes jeg uten å ha regnet det minste på det

OK, takk.
Jeg tenkte meg 4 x 3 plintar (1.33m x 1m mellom dem) og da er jeg på rett vei.

Ja da føles det trygt. husker ikke om det er 145 eller 195 jeg har under huset men det er like over 2 m spenn der

Mikael_L
Ja oja, også helt uten å regne ;), 45x145 i spennvidd 1,33 meter må bære ufattelig mye.
Jeg har for meg at 45x220 pleier å fungere i bjelkelag opp mot 5 meter, og da er det ikke holdfastheten som er dimensjonerende, men nedbøyningen.

//ML

Mikael_L
Jeg kunne ikke holde meg fra å prøve å kontrollere mine egne opplysninger ;D
I treguidens tabeller for overslagsmessig dimensjonering så gjelder 45x220 K24 for spennvidder opp til 4 meter.
45x195 K12 klarer spennvidde 3 meter.
45x170 K24 klarer også det spennvidde 3 meter.
Disse lastfall forutsetter også limt gulvspon, som forsterker litt.
Dimensjoneringen er med tanke på boligarealer.
Med ukvalifisert virke tror jeg at det går å bruke K12, uten alt for mye vold på fysikken, men se over bjelkene visuelt, så de ikke har en masse kvist og skitt.

Tabellen gikk ikke under 3 meter spennvidde, men disse opplysningene gir et hint om dimensjoneringen.

Takk!
Da føler jeg meg trygg.
Må veden få tørke i fred.
:P

Ja den kan sikkert hvile trygt på et slikt gulv

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.