Heisan alle

Skal sette perlspont i taket i et nybygg. Og har et spørsmål nå, om jeg vil sette perlspont i samme retning som husets langside. Altså tvers over takstolene.

Hva er best da for å feste perlsponten?
Vil helst ha litt å dra el også. Ellers kunne man jo ha festet direkte i takstolen/mellombjelkelaget. Men da må man bore gjennom for el og vann mm.

Leste et sted å sette spikerslagene i 45 graders vinkel i taket og så perlspont på det, men hvordan blir det med spikerrekkene, ser ikke det rart ut?

Eller skal man sette spikerslag og kotle i mellom på cc60?

Vil sette opp ordentlig perlspont og ikke panelskiven, hadde jeg tenkt i alle fall ;)

Håper det finnes noen som har et godt tips? For jeg kommer ikke på noe bra...

Mvh Martin
 
Sette dem i 45 grader var jo faktisk et ganske hyggelig triks, spikerradene unntatt da :D Det kommer vel an på om man kan leve med diagonale spikerrader eller ikke. Men med 45 gradere kan det vel fortsatt også bli en del utskjæring/boring for strømmen?

Hvis alternativet var å tynne ut og så sette losholter på c/c60, hadde jeg nok vurdert å bare trekke et ekstra lag med tregles i stedet, det ville nok føles både mer solid og spare arbeid sammenlignet med å holde på og klemme på losholter. Det går selvfølgelig mer treverk, og bygger ned taket ytterligere 28 mm, noe som kanskje ikke er så ønskelig, det avhenger vel av den nåværende takhøyden deres.

Hvis du setter dobbel gles får du jo også et veldig godt rom til å trekke strømmen i, da kan du trekke i husets begge retninger uten å mekke med utskjæringer/boringer, og uten å gå opp i takstolene hvis du setter/har satt/det sitter noe plast/papp og isolasjon der.

Selv hadde jeg nok filoso, vurdert å bore i takstolene for strøm, hvis det er større mengder du skal trekke da, selvfølgelig.

Så hum, nei, egentlig har jeg vel ikke bidratt med så mye mer enn det du selv har kommet frem til, litt meninger kanskje :D
 
Kom på en egen idé i natt når jeg skulle sovne...

Ville dette fungere, først sette glespanel og så legge en bjelke oppå som er utskåret for hver gles. Et virkelig drittjobb å gjøre det. Men det holder da å legge den bjelken på cc80 eller enda mer glissent.

Da får man jo noe å legge el på. Men da blir det litt problem med dampsperren istedenfor, som må legges oppå de bjelkene.

Dette ble komplisert...

Håper det er noen som kan dette, finnes sikkert noen åpenbare måter å gjøre det på som jeg ikke kommer på for øyeblikket...

/Martin
 
  • Gul bygningsbjelke med jevne spalter kuttet ut, brukes til å plassere elektriske ledninger og støtte glespanel.
Da tror jeg fortsatt at det er enklest å bare smelle opp dobbel gles, om det ikke ble trøbbel med takhøyden? :)
 
nå forstår jeg hvordan du mener.. det blir jo lettere som du sier kanskje..

man trenger jo ikke sette cc 30 på glesen som man skal sette perlsponten i, burde holde med cc 80 der. å så holder det sikkert med 22*45 eller lignende. blir jo ingen stor vekt i den regelen.

men den første glesen bør den sitte på cc30 eller kan den også sitte glissent hvis det bare skal sitte perlspont?

Å takhøyden blir ikke noe problem, blir høyt uansett.
 
Finnes det noen flere med flere forslag?
 
Synes det burde fungere med å sette plasten mot undersiden på takstolen. Så på med 22X45 lekter under det som rom for kablene dine og til slutt perlestaffpanelen.
 
Jeg digger mats_o's forslag, hvorfor tenkte jeg ikke på det o.O
 
vet ikke om mats mener å sette 22*45 på takstolen så du bygger ned den 22. eller ha det som glespanel.

Men om du mener å bygge ned så har jeg allerede valgt bort det, blir ikke gøy med el, å holde på springe oppe på loftet å legge ut kabler, siden du kan jo bare legge ut etter du har satt perlesponten, ellers henger det elslanger i hele taket. Og så må du bore gjennom regelen også å det tar bare tid ;)

Men takk i alle fall for ditt tips..


Blir nok 28*70 alt. 22*70 som gles på cc40.
Så andre veien 22*70 alt. 22*45 på cc60 alt. cc120 vet ikke om det kanskje holder for å sette sponten i.

/martin
 
  • En skisse av en åpning i en konstruksjon med bjelker, sett nedenfra, med tverrgående og langsgående trebjelker i et rammeverk.
Jeg hadde nok valgt cc60, men det blir jo hyggelig å legge til elektrisiteten i det minste, du får jo "frie" ganger i alle retninger :)
 
så lett gir jeg meg ikke ;) Jeg tenkte at du skal slå dem på undersiden av takstolene ja. Der du skal ha kabelslang så lar du det være et mellomrom bare og slangene skal du feste opp i takstolene. De skal absolutt ikke ligge løst
Dermed skal de opp før sponten. Over slangene ligger plasten så ovenfra kommer du ikke til uansett.

Doxk forutsatte jeg en ting, og det er at du har spont som klarer cc120
 
Går litt i samme tanker, to spørsmål som oppstår er: hva for c-c mål skal jeg ha for 17mm spontad panel (trolig perlespont) og hva for spiker, jeg har en spikerpistol som klarer 1,2 mm dykkert men skulle nok ha foretrukket 1,4 mm hva tror dere, 1,2 mm er vel bare for lister og panel klarer de en tak?
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.