Skal opp med ferdigmalt perlespont i baderommets tak og skråtak. Jeg lurer på hvordan man gjør der taket møter skråtaket. Må man skjule denne skjøten med en list eller går det an å få det til på et vis uten list? Panelet er liggende sett til skråtaket.

Klart at det går an å gjøre pent uten lister.
Mål nøye, sag, høvle.
Har du sett en kravellbygd trebåt? Det er nøyaktighet som gjelder.

Det går an å gjøre uten list. Vi har en del av vår trapp som syns i vårt kjøkken og den har vi kledd inn med panel, liksom resten av kjøkkenets vegger. Riktignok har vi stående panel, men prinsippet er det samme. Ved å planlegge og måle litt kan du få det slik at det ikke er en perle akkurat der møtet blir, og det gjør det lettere.

På vår trapp blir det også et ytterhjørne, og også det kan gjøres uten list. Det vises på det bildet der panelet er umalt. På det midterste bildet ser man trappdelen på avstand, og på det siste ser man i overkanten hvordan møtet mellom vegg og skråvegg ble.

(jeg hadde ingen bedre bilder og kameraet er ute på vift i dag.)

• Umalt panel på en trapp, med synlige skruer, viser et hjørne der panel på veggen møter panel på en skråvegg, uten bruk av lister.
  • Grønn stående panel i et kjøkken, uten lister ved overgangen mellom vegg og skråtak. Grønn kjøkkeninnredning med hvit benkeplate vises også.
  • Grønn kjøkkenvegg med stående panel, hyller øverst med diverse gjenstander og kroker for kjøkkenutstyr. Ovankant viser møtet mellom vegger uten liste.
  • Liker
Villa1949
  • Laddar…
Takk for svarene! Jeg tror jeg har gjort det litt mer komplisert enn det er:)

Sophie skrev:
Det går an å gjøre uten list. Vi har en del av trappen vår som synes i vårt kjøkken, og den har vi kledd inn med panel liksom resten av kjøkkenets vegger. Riktignok har vi stående panel, men prinsippet er det samme. Ved å planlegge og måle litt kan du få det slik at det ikke er en perle akkurat der møtet blir, og det gjør det lettere.

På vår trapp blir det også et ytterhjørne, og også det går an å gjøre uten list. Det vises på det bildet der panelet er umalt. På midterste bildet ser man trappdelen på avstand, og på det siste ser man i overkant hvordan møtet mellom vegg og skråvegg ble.

(jeg hadde ingen bedre bilder, og kameraet er ute på vift i dag.)
Det der er helt klart et av mine favorittkjøkken. Jeg kommer til å lagre bildene til neste år da vi setter i gang med å restaurere vårt kjøkken. :)

• Liker
Björkebo Frösön
  • Laddar…
SOCKEPLAST skrev:
Det der er helt klart et av mine favorittkjøkken.
Kunne ikke vært mer enig med deg!! :P

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.