Jeg vil sette opp en perlestaff et stykke opp på veggen i stuen. Bak tapeten som er der nå, sitter det gipsplater. Hvordan skal jeg gå fram når jeg skal lekte opp for panelet? Hvilken skrue bør jeg bruke? Jeg har ingen anelse om hvor tykt gipsen er.. Kan man skjære i gipsen for å tilpasse lektene, eller er det veldig vanskelig? Det hadde vært bra å slippe å redusere gulvflaten som allerede er ganske knapp.

panelskiven finnes jo i perlespont-look på bla k-rauta. Den kan du jo lime direkte på gipsen med f.eks. pl-400

Jeg var inne på det først men jeg tror at ekte pärlspont gir en annen følelse, i hvert fall for meg =)

Avhengig av hvor gammelt huset ditt er, er det regelert med 600 eller 450, skjær ut en rute i gipsen som er nesten garantert 12,5-13mm eller 6mm, (en gipskniv, type Stanley, skjærer ganske nøyaktig 13mm dypt.)
som er så lang at du ser 2 stendere bak gipsen, hullet trenger altså i verste fall være nesten 1200mm langt og kanskje 100-200mm høyt, egentlig så lav som mulig for at den skal sitte med så få skruer som mulig, vær forsiktig så ikke biten går i stykker, du vil måtte lete litt for å finne skruene som eventuelt holder den på plass.
Ta målene på stenderne og tegn opp hvor øvrige stendere sitter, du kan jo dra i en skrue eller spiker litt lett for å sjekke at du er "riktig på det".
Lapp plasten i veggen om det fantes noen, med riktig tape! og skru tilbake gipsbiten du har skjært ut.
så er det bare å begynne å legge panel og skru eller spikre etter behag.

Alternativt kan du jo lime ekte råspont også,

Du trenger altså ikke å regelere opp noe for panelet, hvis du ikke vil rette opp veggen for at den skulle være skjev.

Bruk en skrue som er akkurat lang nok til å gå gjennom panelet, gipsen og ca 2cm inn i stenderen, antageligvis ca 4,5 eller 5,0.
Jeg ville nok valgt en terrasse-skrue, men det finnes jo skruer med dekorative hoder og ulike farger, spør om det når du kjøper panelet. Bare ikke ta en som er gjenget hele veien som en gipsskrue, de har en tendens til å dra panelet litt fra veggen.

øhh ja det var vel alt tror jeg.

jeg hadde samme mening som deg ang panelskive før, men om du penselmaler et par strøk på skiven er det garantert bare du som ser forskjell. All perlestram jeg har satt opp har tørket litt fra hverandre og så er det jo litt kvistlakking.. I stedet for sengegavl i et rom så satte jeg opp perlestram med lim pluss dykkert inn i gipsen og det har sittet bra iallfall.

Takk for svarene! Jeg blir uansett litt nysgjerrig på alternativet å lime panelskiver.. Men hva skjer om man limer og en dag skal fjerne panelet? Blir ikke gipsplatene ødelagt da? Jeg har tenkt å tapetsere over panelet og den nåværende tapeten sitter ganske løst på gipsen (det er bare ett lag med tapet altså), bør jeg rive av tapeten nederst der panelet skal sitte også? Sparkler jeg så eller kan jeg lime fast panelet direkte på gipsplaten?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.