1.704 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Pergola med så skjult innfesting som mulig
Skal bygge pergola over eksisterende terrasse til våren.
Pergolaens bjelkelinje skal festes i fasaden, og fra bjelkelinjen kommer det til å løpe ca. 8 utgående bjelker som er nedsunket.
Vil ha en så skjult innfesting av bjelkene som mulig og vurderer alternativene.
1. Er det i det hele tatt en mulighet å skru i alle utgående bjelker (~8 a 45x170x4200) i bjelkelinjen (1 a 45x170x5400) på bakken fra baksiden og deretter løfte hele greia for å skru det i fasaden? Føles som om det ville trenge minst 4-5 mann for det.
2. Skråskru alle bjelker både foran og bak i luften.
Hva ville dere ha gjort ut fra mine forutsetninger?
All input verdsettes, takk!
Pergolaens bjelkelinje skal festes i fasaden, og fra bjelkelinjen kommer det til å løpe ca. 8 utgående bjelker som er nedsunket.
1. Er det i det hele tatt en mulighet å skru i alle utgående bjelker (~8 a 45x170x4200) i bjelkelinjen (1 a 45x170x5400) på bakken fra baksiden og deretter løfte hele greia for å skru det i fasaden? Føles som om det ville trenge minst 4-5 mann for det.
Hva ville dere ha gjort ut fra mine forutsetninger?
All input verdsettes, takk!
Her er et eksempel på hva jeg ser etterF Faceb00k skrev:Skal bygge pergola over eksisterende terrasse til våren.
Pergolaens bærelist skal festes i fasaden og ut fra bærelisten vil det gå ca 8 utgående bjelker som er nedsenket.
1. Er det en mulighet å skru alle utgående bjelker (~8 à 45x170x4200) i bærelisten (1 à 45x170x5400) på bakken fra baksiden og deretter løfte hele konstruksjonen for å skru den i fasaden? Føles som det ville trenge minst 4-5 personer for det.
Hva ville dere gjort ut fra mine forutsetninger?
All innspill er verdsatt, takk!

1. Ja, det går an å bruke en kran i stedet.
2. Skråskrue eller skråspiker går jo også bra, det er jo bare en pergola og festene trenger jo bare å holde treverket, ingen vekt av person eller snø som et tak eller bjelkelag
2. Skråskrue eller skråspiker går jo også bra, det er jo bare en pergola og festene trenger jo bare å holde treverket, ingen vekt av person eller snø som et tak eller bjelkelag
Takk for tilbakemeldingen!S sturnus skrev:
Jeg liker virkelig forslaget på bilde 1, hadde ikke tenkt på det. Hvis vi bestemmer oss for å gå for battens, som på eksempelbildet, vil vi definitivt gå for denne løsningen.
For bilde 2, er jeg ikke sikker på gjærede hjørner. Fra det jeg har sett på terrassebord ser det virkelig fint ut år 1, men ikke så mye etter det. Kanskje det er lettere å få gjærede hjørner til å vare lenger på pergolaer siden de kan festes fra flere vinkler?🧐
Klikk her for å svare