Har en fasade i rett østlig retning og får solen inn i soverommet fra ca. 7 om morgenen om sommeren. Har tenkt å bygge en pergola med stolper (200x200) og 195x45 eller 220x45 bjelker. Pergolaen blir ca. 4 x 8m.

Nå vurderer jeg et vinklet jalusitak... Tenkte dele det opp i seksjoner på 2 meter bredde (4 seksjoner) og skulle gjerne hatt type 145x28 som virke i jalusien.

Spørsmålet er da, for å få skygge hele dagen mot fasaden, vinkel og avstand mellom plankene?

Har ikke vurdert hvordan jeg skal feste jalusien, men antagelig skrur jeg en regel som de står på og sager til vinklete planker som "spor".

• Liker
marialexner
  • Laddar…
Finnes uendelig mange alternativer å velge mellom. Avhengig av hvilken vinkel du velger får du ha forskjellige avstander rett og slett.

Det blir helt et spørsmål om smak og behag. Avhenger jo for eksempel av hvordan du ønsker at det skal se ut når du er ute, vil du kunne se himmelen da eller ikke? Dog så vil solen jo alltid ha mulighet til å skinne under taket akkurat når den står opp, hvis du ikke har naboer eller noe annet som skygger.

Har en stor eik som skygger den tidligste solen.

Å se himmelen er ikke så viktig, men hyggelig selvfølgelig...

Har tenkt meg noe lignende dette, men med litt "grovere" rammeverk.

Pergola med treverk over uteplass, sofagruppe og bord, omgitt av grønn hage. Stedet har moderne design og inviterer til avslapning i solen.

• Liker
setfan
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Har en stor ek som skuggar den tidigaste solen.

Att se himlen är inte så viktigt, men trevligt förstås...

Har tänkt mig något liknande det här, fast med lite "grövre" ramverk.

[bilde]
Hej! Hur blev det med pergola-bygget? Några bilder till oss för inspiration?=)

N Nursealex skrev:
Hej! Hur blev det med pergola-bygget? Några bilder till oss för inspiration?=)
Dessvärre inte... Det blev en motoriserad markis, men planen är att bygga pergola...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.