Skjematisk tegning av planlagt pergola og terrassedekk ved siden av et hus, med gule områder, blå punkter for stolper og rosa linjer for struktur.

Neste prosjekt er en pergola og et tregulv, som ser ut omtrent som på bildet ovenfor.

Det lysere gule er en gang og det litt mørkere gule er selve tregulvet. Arealet for tregulvet er cirka 6 x 6 meter.

De blå "pluppene" er der jeg har tenkt at man skal plassere stolpene til pergolaen og så er de rosa strekene hvordan selve trestrukturen vil se ut. Nærmest huset lar jeg det være fritt fra langsgående bjelker siden det er noen trappetrinn opp til døren.

Jeg vil ha et solseil som man kan rulle ut på oversiden, og jeg tenker at det hadde vært hyggelig å kunne henge opp kurvstoler i bjelkeverket. Så også hvordan en nabo i området hang opp barnas husker i deres carport, det kan jo være bra å kunne gjøre det i fremtiden 😉

I hjørnene ut fra huset vil jeg sette et stag for å stabilisere konstruksjonen sideveis. Vurderer om det er hensiktsmessig å feste mot takstolene innover mot huset.

Har sett på 90x270 limtre til den ytre rammen og deretter limtre 54x270 til de indre tverrbjelkene. Hva sier ekspertisen?

Om sør er rett nedover på tegningen ville jeg vurdert å vri pergolaåsene en kvart omgang. De limtredimensjonene som du angir bøyer ned bare noen få mm på midten av sin egenvekt. Du bør nok spesifisere "worst case" scenariet først som et grunnlag for beregning. Så er det jo like mye et estetisk spørsmål som et holdfasthetsspørsmål.

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om sør er rett ned på tegningen, ville jeg vurdert å vri pergolaåsene et kvart omdreining. De limtredimensjonene du nevner bøyer seg ned bare noen få mm på midten av egenvekten. Du bør nok spesifisere "worst case" scenariet først som et grunnlag for beregning. Det er jo like mye et estetisk spørsmål som et holdbarhetsspørsmål.
Hva mener du med "worst case"?

Vanskelig å vri pergolaåsene slik, siden jeg har en dør ut fra huset, som ligger litt høyere enn hva tredekket ligger, dessverre.

Med "worst case" mener jeg største tenkbare belastning. Den kan bare du definere. Egenvekt og solseil betyr ingenting. Å henge en huske for en voksen midt på kan spille en viss rolle. Vender man pergolaer mot sørsiden kan den mer lavtstående kveldssolen ta seg igjennom. Men det er jo ikke alltid det går.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.