Hei...

Av forskjellige grunner bygger jeg inn 45mm på innsiden av det kommende barnerommet (6 måneder igjen nå)...

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal løse det penest rundt vinduene.. jeg skal sette opp 13mm enkelgips..

se bilder på hvor jeg har stoppet opp i mine funderinger...

img_1621.jpg

img_1622.jpg

Et annet spørsmål med en gang, jeg har en pakke 45mm grønn isolering, fungerer den fint å bruke??

Ikke svar på ditt spørsmål, men du skal tilleggsisolere med 45mm, husk at plasten i veggen ikke får komme lenger ut enn 1/3 i veggen. Så om din vegg allerede har 100 mm isolering og plast så havner du akkurat på grensen for hva som er akseptabelt for å unngå fuktskader.

Har du mindre enn 100 mm isolering i din yttervegg og plast i den, så kan du få problemer med fukt i veggen om du legger på 45 mm.

- M

Gladh skrev:
Ikke svar på ditt spørsmål, men du skal tilleggsisolere med 45mm, husk at plasten i veggen ikke får komme lengre ut enn 1/3 i veggen. Så om din vegg allerede har 100 mm isolasjon og plast, havner du akkurat på grensen for hva som er greit for å unngå fuktskader.

Har du mindre enn 100 mm isolasjon i din yttervegg og plast i den, så kan du få problemer med fukt i din vegg om du legger på 45 mm.

- M
Hva? Originalveggen består av stående plank med ca 3cm kutterspon imellom, totalt ca 18cm inkl panel.. Da huset ble bygget i 1940 er det ingen plast i veggene.. Dog vurderer jeg å sette plast mellom isolasjonen og gipsen...

Skipp plasten - gamle hus skal puste! Så lenge det ikke blåser gjennom veggene er det aldri feil å bruke noen ekstra kWh for å holde veggene tørre.

Jeg har nettopp gjort noe lignende - 45 mm trelekter og glassull + 30 mm luftspalte på innsiden av dobbeltegl (rev gamle innerveggene) - og jeg satte 12 mm MDF i vindusforingene. Lett å få pent og ytterhjørnene blir mye mer holdbare enn med bare gips.

Du skal ha plast mellom isolasjon og gipsplate. Cutterspån og plank klarer å puste ut fuktighet i veggene, men glass/steinfiber binder fuktigheten, noe som kan gi fuktskader i veggen. Det finnes mange tråder om dette i forumet.

Hvis du skal ha vinduskarmer, vil jeg også foreslå foringer i MDF. Det finnes et par tråder om akkurat dette, så bruk søkefunksjonen for å få gode ideer og ulike alternativer.

Takk frø alle svar..

Snakket med "min" snekker i dag og han syntes jeg skulle kjøre plast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.