Heisann, vi har et nybygd hus der vi har satt inn en ny vedovn med skorstein, men nå er det slik at vi ikke har søkt byggetillatelse for den! Den er inspisert og godkjent. Er det vanskelig å søke i etterkant, eller bør man gjøre noe annet?

tror du at det er vanskelig å gjøre en byggemelding etterpå?

Finnes bare én som kan svare på det :)

Stadsbyggnadseksedisjonen Stockholms stad
Telefontid:
Mandag - Fredag kl 9:00-11:00 & 13:00 - 15:00
Tel: 08 - 508 26 990

Her er lenken til blanketten som jeg tror du kommer til å trenge.

Patrik999 skrev:
tror du att det er vanskelig å gjøre en byggemelding etterpå?
Det er ikke noe problem å gjøre en byggemelding i etterkant, men du vil sannsynligvis måtte betale en høyere avgift.

På min kommunes hjemmeside anbefaler de at man gjør en byggelov/byggemelding i etterkant hvis man vet at det ikke er gjort.

Jeg gjorde en byggemelding på forhånd da jeg installerte peisen. Tror avgiften var 570 kr.
Derimot så glemte jeg den delen da jeg laget en ny avtrekkskanal til kjøkkenet. Får ta og bite i det sure eplet og kontakte dem en dag.

Ikke morsomt hva er best å gjøre å anmelde en ny eller å si som det er?

Best er å si det som det er. :)

kommer de ut og sjekker eller gjør man anmeldelsen på papir?

Jeg tror ikke at de kommer ut og inspiserer på forhånd. Jeg ville ikke "vekke den Bjørn som sover."
Forresten, hva står på skjemaet, må man informere eller krysse av om ovnen allerede er installert?
Feieren skal vel ikke inspisere før etter installasjonen.

feieren har allerede godkjent den

Ettersom det eventuelt handler om at du må betale noen hundrelapper mer ved å være ærlig, er det vel ingen stor sak å være nettopp ærlig. De kommer ikke til å tvinge deg til å rive ned ovnen og skorsteinen.

Hva skjer om du skjuler fakta og leverer inn en byggemelding som de ser en mulighet til å ha synspunkter på? Skal du først da innrømme at ovnen allerede er på plass og er inspisert av feieren?

Vel, hvis feieren allerede har godkjent den, ville jeg nok gjort en byggemelding, vært ærlig og sagt "at du ikke visste". Tross alt så er det jo ikke hele verden, de er jo mennesker også i "forvaltningen"

Patrik999 skrev:
feieren har allerede godkjent den
Feieren sender jo inn en kopi av godkjenningen til Statsbyggnadskontoret, så det er nok ganske nytteløst å stikke hodet i sanden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.