Moderator kan gjerne flytte tråden om den er plassert i feil forum.
Bakgrunn:
Jeg har tenkt å installere en peis, har ikke bestemt meg for hvilken ennå, men heller mot en Contura 620T. Jeg har 195 gulvbjelker, cc 60 med ca 3,5m spennvidde, har bestemt meg for å forsterke opp nedenfra krypkjelleren, bare for å være på den sikre siden.
Gulvet består i dag av 22mm spon og oppå det et ekkelt, billig 7mm klikkgulv. Jeg hadde tenkt å sage bort klikkgulvet der peisen skal stå og legge 30x30 fliser. Problemet er å komme i riktig nivå med flisene, 7mm gulvet skal innen et par år bort og erstattes av et eikegulv, antakelig 12-14mm.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem, man kunne jo ta ut 5mm fra sponplaten og flyte tynt og legge fliser på, men holder det? Man får jo knapt inn armering da...
Ellers kan man jo sage bort hele sponplaten der peisen skal stå og ta ut i gulvbjelkene og remontere med diverse kortlinger og sånn, men det føles som mye arbeid.
Hvordan ville dere gjort det? Kan det holde å bare prime eksisterende spon og legge fliser på det med lim eller montasjelim? Det er jo bare snakk om 1m2.
Muligens at det sitter fast med fliselim (misset at du skrev fliselim) men vil sannsynligvis sprekke i skjøtene mellom platene. Jeg ville regnet ut hva høyden på det nye eikegulvet ville bli og senket der flisene skal ligge ved å ta ut i bjelkene. Eventuelt kappe bort en bjelke der flisene skal ligge og bjelkeskifte og legge i nye bjelker på riktig nivå.
Muligens at det sitter fast med lim (mistet at du skrev lim) men det vil sannsynligvis sprekke i skjøtene mellom platene. Jeg ville regnet ut hva høyden på det nye eikegulvet ville bli og senket der flisene skal ligge ved å ta ut i bjelkene. Eventuelt kutte bort en bjelke der flisene skal ligge og veksle av og legge inn nye bjelker på riktig nivå.
Ja, å skjære ut i gulvbjelkene er jo noe jeg har regnet med å kanskje måtte gjøre, men hvis noen har andre tips mottas disse gjerne. Er også interessert i hva noen kyndige mener om å frese/sage ut ca 5mm av sponplaten og flytsparkle opp omtrent like mye. Holder det, eller sprekker sparkelen av vekten fra ovnen?
Det virker vanskelig å frese ned i sponplaten. Det ville vel innebære at den svekkes kraftig? Jeg mener å huske at midten i sponplaten er mye "porøsere" enn overflatelagene. Gå ned i gulvbjelkene, eventuelt forsterke på grunn av vekten, og deretter gipsplater for gulv tror jeg er noe å tenke på.
Men det jeg tenkte å skrive er: Du passer vel på å legge inn et rør for tilluft til peisen ned til krypkjelleren og ut når du først er i gang og river i bjelkelaget.
Det virker lurtete å frese ned i sponplaten. Det ville vel innebære at den svekkes kraftig?
Jeg har for meg at midten i sponplaten er mye "porøsere" enn overflatene.
Gå ned i gulvbjelkene, evt. forsterke for vektens skyld og deretter gulvgips tror jeg er noe å fundere på.
Men det jeg tenkte skrive er:
Du passer vel på å legge inn et rør for tilluft til ovnen ned til krypkjelleren og ut når du er i gang og river i bjelkelaget.
Jeg innser at det kan være nærmest umulig å lykkes, med et bra resultat å frese ut sponplaten, hadde dog forhåpninger om at noen hadde tips på snarveier.
Det som føles litt delt med å gjøre inngrep på bjelkelaget er at jeg da egentlig kunne ha fjernet eksisterende bjelkelag, gjort en utveksling og murt opp en ca. 1m Lecasteinramme og montert en solid tulikivi ovn...
Tenk om man hadde vært så ubekymret at man aksepterte en 15mm høydeforskjell på gulvet, men om jeg hadde gjort det hadde jeg sannsynligvis stirret meg gal på den til jeg er pensjonist.
Om man sager bort klikkgulvet
Monterer 6mm renoveringsgips og Monterer tynn klinkers på dette.
Alt tar bort klikkgulvet og setter en større stein eller metallplate på 13mm eller noe.
Det senere alternativet er selvfølgelig et alternativ og et enkelt sådant. Min tanke med klinkers er at det skal gå sammen med min nyrenoverte gang, dessuten ligger jeg jo hjemme med flisene.
Det siste alternativet er selvfølgelig et alternativ og et enkelt sådant. Min tanke med klinkers er at det skal passe med min nyrenoverte hall, dessuten ligger jeg jo hjemme med platene.
Nå spåner jeg bare...
Et alt er å støpe opp en tydelig kant å legge klinkers på, kanskje 10 cm høy som peisen står på.
Skal du ha mørk klinker så kan man blande i farge etc som farger betongen i samme kulør og deretter polere denne blank etc.
Det går inte att såga bort spånskivan under kaminen, regla upp och lägga i en tunnare spånskiva (18mm)?
Jag tänkte något liknande: Varför jacka ner i golvbjälkarna?
Ta bort spånskivan, och dubbla/kortla golvbjälkarna.
Sedan på med golvgips två lager och klinker ovanpå det.
Det borde bli ungefär lagom nivå för det kommande trägolvet.
Kan det bli tillräckligt starkt?
Jag håller med om att det är snyggt med klinker under kaminen, och det skall helst vara i nivå med omgivande golv.
Så här alltså
I den här länken finns lite olika exempel på hur man kan lösa klinker/trägolvsanslutningen:
Jeg tenkte noe lignende: Hvorfor sage seg ned i gulvbjelkene?
Ta bort sponplaten, og doble/forsterke gulvbjelkene.
Deretter på med gulvgips to lag og fliser oppå det.
Det burde bli omtrent riktig nivå for det kommende tregulvet.
Kan det bli sterkt nok?
Jeg er enig i at det er pent med fliser under ovnen, og det bør helst være på nivå med det omkringliggende gulvet.
Så her altså
[bilde]
I denne lenken finnes det noen forskjellige eksempler på hvordan man kan løse fliser/tregulvsforbindelsen:
[lenke] />
Jeg tror du nettopp har truffet spikeren på hodet. Så enkelt, hvorfor tenkte jeg ikke på det fra begynnelsen?
Men jeg tror gulvgips, armert flytsparkel (har det liggende hjemme) og deretter fliser burde bli enda sterkere, eller tenker jeg feil nå?
Ja det er facit, peisen står der fortsatt. Nå har akkurat kona tent den for en kveld i peiskos sånn dagen før dagen
Men det der med flytsparkel og armering begriper jeg meg ikke på. Andre kan sikkert hjelpe deg med råd og dåd om det.
Min 545 kilos peis står på betongplata, som er lokalt forsterket til 200 mm tykkelse. Der er vel litt flytsparkel for at nivået skal stemme med omkringliggende gulv.
Jeg har en Kakelugnspannan (ca 1 ton med vann) på stålplate behandlet med spissvärta og den er 15 mm akkurat som det omkringliggende parkettgulvet, riktignok plate på mark med gulvvarme, men hvis man kjører den varianten, legger man den over minst to bjelker om det er trebjelkelag.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.