Vi har nylig installert en innsats i vår åpen peis. Den innsatsen er laget av cortenstål og har to glass laget av robax og 2 vifter. Jeg har valgt dette uten å gjøre mye research (laget av Svenskt spisteknik i Emmaboda) De overbeviste meg om god varmeeffekt. Jeg er skuffet fordi den raskt mister sin varmeeffekt så snart ilden slokner. Mitt spørsmål er: Er det noen vits i å installere täljesten inni innsatsen eller burde jeg bruke vermeculit? Hvor kan jeg kjøpe disse tingene?

Täljstein i store mengder holder varmen bra. Du skal nok ikke vente deg noen stor forskjell om du forer en plateinnsats med täljstein. For å få merkbar effekt trenger du å varme flere hundre kg täljstein. Helst mer enn 1000 kg.

En innsats i cortenstål er utmerket til å varme opp raskt med, men den er ikke bra til varmeholding.

Erik

Min erfaring med innsats i peis er at alle hundre kilo tegl/mørtel rundt innsatsen og i skorsteinen lagrer varme veldig bra, mye bedre enn noen få tullete täljsten. I mitt forrige hus holdt skorsteinen varmen i rundt et døgn etter fyring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.