Jeg prøver å forstå monteringsanvisningen for dette produktet. Det handler altså om en platonmatte som bare bygger 4 mm. Den skal brukes når man vil legge tregulv på betong der det er fare for fukt.

Ifølge monteringsanvisningen skal man prime og fuktbeskytte med tape i gulv-vegg vinkelen. Der skal man deretter legge en platonvinkel slik at ventilasjonen sikres. Nå til mitt spørsmål: hvorfor prime og fuktbeskytte i gulv-vegg vinkelen når man leder bort fukten med platonvinkelen? Dette høres ut som et helt unødvendig trinn, og dessuten motvirker det en sunn borttransport av eventuell fukt i betonggulvet. Har noen erfaring med dette systemet?

Ifølge selgeren på Delta:
Prima og fuktspærre gjør man bare om betonggulvet ligger på syllar, for å unngå kaldtrekk, altså. Er det snakk om plate på mark hopper man over dette momentet. Derimot må man alltid ha oppbretten.

Jeg er fortsatt takknemlig om jeg får ta del av erfaringer med denne typen av passivt ventilert gulv.

Gjenoppliver emnet sånn ca. 11 år senere. Noen som vet forskjellen på Delta yellow line og platon?

Ulike merker men samme funksjon. Nærmest ett fett hvilket man velger. Vår Yellow line har gjort jobben fullstendig til tilfredshet hos oss.

N Nene skrev:
Ulike fabrikat men samme funksjon. Nokså ett fett hva man velger. Vårt Yellow line har gjort jobben sin helt til vår tilfredshet hos oss.
Takk for svar!
Har dere mekanisk ventilert?

Nei, ingen vifte, bare passiv sirkulasjon.

• Liker
ravve007
  • Laddar…
Vi vil legge det i kjelleren, på uisolert betongplate. Total gulvflate er rundt 90 kvm fordelt på forskjellige rom. Selvfølgelig er det best med mekanisk ventilasjon, men hvordan vet man egentlig om man klarer seg med en passiv (ikke mekanisk)? Veldig vanskelig dette synes jeg..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.