9.088 lest ·
11 svar
9k lest
11 svar
Platonmatte til passivt ventilert gulv - hvilken skal jeg bruke?
Hei,
lurer på om det er noen som kan hjelpe meg; jeg har kommet frem til å legge platonmatte under cellplasten i kjelleren. Oppå cellplasten blir det så flisgulv. Men hvilken type platonmatte skal jeg bruke? og hvor kjøper jeg den? Har sett at Platon har et produkt som heter "Yellowline", er den riktig? og hvor finnes den i så fall? Veldig glad om noen som vet, det står en masse på nettet men vanskelig å finne riktig...
Buggaren
lurer på om det er noen som kan hjelpe meg; jeg har kommet frem til å legge platonmatte under cellplasten i kjelleren. Oppå cellplasten blir det så flisgulv. Men hvilken type platonmatte skal jeg bruke? og hvor kjøper jeg den? Har sett at Platon har et produkt som heter "Yellowline", er den riktig? og hvor finnes den i så fall? Veldig glad om noen som vet, det står en masse på nettet men vanskelig å finne riktig...
Buggaren
Hei,
takk for tipset. Sjekket, men det finnes ingen virkelig tydelig anbefaling om hvilken som skal brukes under celleplast (på hvilken det skal legges klinker). Det ser ut til å være en del forskjellige typer....
Buggaren
takk for tipset. Sjekket, men det finnes ingen virkelig tydelig anbefaling om hvilken som skal brukes under celleplast (på hvilken det skal legges klinker). Det ser ut til å være en del forskjellige typer....
Buggaren
..og så mye enklere. Men om jeg nå legger ned så mye arbeid og penger på å få kjelleren i orden så vil jeg være sikker på at jeg gjør det på absolutt beste måte....OM det er slik at det overhodet ikke gjør noen nytte med platonmattan under cellplasten vil jeg jo ikke legge slik under...men har fått for meg at det skulle kunne bidra til å holde betongen tørr? Hadde vært flott om noen har erfaring eller tips på temaet.
Buggaren
Buggaren
betongen trenger jo å puste, er ikke celleplast ganske tett? Hvis du legger platon underst så får du jo et lite luftspalte. Yellowline som du nevnte, for meg jeg så noe om de på fuktsparren.sesepani skrev:..og så mye enklere. Men hvis jeg nå legger ned så mye arbeid og penger på å få kjelleren ok, så vil jeg være sikker på at jeg gjør det på absolutt beste måte....OM det er slik at det ikke gjør noen nytte i det hele tatt med platonmatten under celleplasten vil jeg jo ikke legge slik under...men har fått for meg at det kunne bidra til å holde betongen tørr? Hadde vært kanon om noen har erfaring eller tips om temaet.
Buggaren
Ja....det var jo så jeg tenkte...men det virker vanskelig. Min kjeller har en del (ca 45 m2) som har en "lavere" bunnplate enn øvrige kjelleren (ca 10 cm) og her er betongen veldig ujevn. Men det kanskje ikke spiller noen rolle, kanskje det går bra å legge Delta Yellowline uansett selv om underlaget er ujevnt? Resten av kjelleren har jeg oppdaget nå ved renoveringen har 40 mm styropor innstøpt i betongen, dvs det finnes en såle nederst, så 40 mm styropor og deretter ca 50 mm betong øverst...og her er betonggulvet helt jevnt og man kan nok enkelt legge yellowline. Noen som har erfaring med en konstruksjon med innstøpt styropor? Huset er et Myresjö fra 1974. Alle tips velkomne. Noen som enten vet, har gjort dette eller har et bra tips på hvor man skal henvende seg....
Buggaren
Buggaren
Om de er veldig ujevnt kanskje det er vanskelig, kanskje man må jevne ut det først. Ellers finnes jo nivellgulv som burde funke om det er litt ujevnt, men dog har jeg for meg at det er dyrt. I min kjeller fra 1970 så har de fylt med lecakuler på grunnmuren, deretter litt isopor og en plastfolie, deretter støpt en ny plate oppå, typ en sandwich modell, så er det en luftspalte langs veggene. Det ser ut til å hjelpe, ingen fukt opp i alle fall. Du ser ut til å ha noe lignende bare med cellplast imellom. Spørsmålet er jo om du trenger platon eller yellowline på det gulvet, burde jo funke å legge plastfolie på betongen, deretter på med gulv. Finnes det noen luftspalte?
Nei, ingen luftspalte noensteds i kjelleren. Gulvet med frigoliten har den helt "innkapslet" i betongen. Men der det er frigolit støpt inn kan jeg ganske enkelt legge Yellowline og i så fall kjøre luftspalte ved veggene og luftede sokler. Men på den andre "forsenkede" delen kan det være litt vrient siden underlaget er ujevnt. Er jo ganske fristet til å legge noen form for platon under frigoliten uansett... også der det er "ujevnt". Tror ikke jeg jevner ut gulvet, føles som for mye jobb....
Jeg har bestemt meg for å legge cellplasten direkte på betonggulvet UTEN noen type platonmatte under. De fleste ser ut til å ha oppfatningen at dette fungerer. Jeg legger en ny type gulvvarme der vannbårne gulvvarmen er "støpt inn" i cellplasten. Jeg har ikke sett løsningen selv og kan ikke helt se hvordan det fungerer, men synes det høres bra ut.
Buggaren
Buggaren
Klikk her for å svare