K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Holder på å tenke på hvilken risikokonstruksjon som er å foretrekke, rommet er 15m² og er husets hall, dvs en sentral plass som man gjerne vil ha "litt fint", øvrige flater kan jeg ha grønn nålefiltmatte på, men husets hall vil jeg nok ha noe triveligere!.
Huset er sokkelhus og har en uisolert plate. I dag er gulvet bygget opp som følger, nedenfra og opp:
- Uisolert plate, ukjent tykkelse
- Byggplast/folie
- 20mm tretex/gulvspon
- Svartlim med asbest
- Linoleumplater
- 20mm furugulv
Platen har litt tilskytende fukt når jeg måler akkurat der folien slutter, kan jo være sånn at folien sperrer så hardt at det trenger opp mer ved siden av?
Vel, jeg tenkte gjøre om konstruksjonen uansett, ettersom jeg vurderer at plastfolien har gjort sitt, og nå har jeg å velge mellom 2 ulike risikokonstruksjoner
1. Passivt ventilert platogulv, 20mm komfortisolering, 15mm parkett
Fordeler:
- Billigere
Ulemper:
- Økt fuktbelastning på tilstøtende innervegger av lettbetong + puss
- Organisk materiale i gulvkonstruksjonen
2. LK EPS 16mm sporplate med 12mm gulvvarme og naturstein direkte på det.
Fordeler:
- Varmt om føttene
- Gulvet er uorganisk
Ulemper:
- Risiko for omvendt fuktvandring
- Dyrere
Rommet er i dag oppvarmet av en radiator og oppleves som et normalt temperert boareal, gulvvarmen er IKKE tenkt som hovedoppvarming men mer som komfort for føttene om jeg velger steingulv, ettersom man legger natursteinen direkte på sporplatene uten noe flytende gulvavrettingsmasse så havner slyngene temmelig nær overflaten og det kanskje ikke trengs så mye varme for å øke komforten og dermed reduseres risikoen for at jeg varmer platen og bygger en varm pute under rommet?
bare naturstein hadde jo vært ideelt, men platen er ganske kald nå om vinteren og ikke så hyggelig å gå direkte på det.
Å bryte opp gulvet er ikke et alternativ, da ryker alle innerveggene med mer til rom jeg ikke har tenkt å gjøre noe med. Og med tanke på all berg jeg fant ved dreneringen så er det sikkert ikke langt ned til berg under platen heller.
Så, av disse to risikokonstruksjonene, hvilket er å foretrekke?
Huset er sokkelhus og har en uisolert plate. I dag er gulvet bygget opp som følger, nedenfra og opp:
- Uisolert plate, ukjent tykkelse
- Byggplast/folie
- 20mm tretex/gulvspon
- Svartlim med asbest
- Linoleumplater
- 20mm furugulv
Platen har litt tilskytende fukt når jeg måler akkurat der folien slutter, kan jo være sånn at folien sperrer så hardt at det trenger opp mer ved siden av?
Vel, jeg tenkte gjøre om konstruksjonen uansett, ettersom jeg vurderer at plastfolien har gjort sitt, og nå har jeg å velge mellom 2 ulike risikokonstruksjoner
1. Passivt ventilert platogulv, 20mm komfortisolering, 15mm parkett
Fordeler:
- Billigere
Ulemper:
- Økt fuktbelastning på tilstøtende innervegger av lettbetong + puss
- Organisk materiale i gulvkonstruksjonen
2. LK EPS 16mm sporplate med 12mm gulvvarme og naturstein direkte på det.
Fordeler:
- Varmt om føttene
- Gulvet er uorganisk
Ulemper:
- Risiko for omvendt fuktvandring
- Dyrere
Rommet er i dag oppvarmet av en radiator og oppleves som et normalt temperert boareal, gulvvarmen er IKKE tenkt som hovedoppvarming men mer som komfort for føttene om jeg velger steingulv, ettersom man legger natursteinen direkte på sporplatene uten noe flytende gulvavrettingsmasse så havner slyngene temmelig nær overflaten og det kanskje ikke trengs så mye varme for å øke komforten og dermed reduseres risikoen for at jeg varmer platen og bygger en varm pute under rommet?
bare naturstein hadde jo vært ideelt, men platen er ganske kald nå om vinteren og ikke så hyggelig å gå direkte på det.
Å bryte opp gulvet er ikke et alternativ, da ryker alle innerveggene med mer til rom jeg ikke har tenkt å gjøre noe med. Og med tanke på all berg jeg fant ved dreneringen så er det sikkert ikke langt ned til berg under platen heller.
Så, av disse to risikokonstruksjonene, hvilket er å foretrekke?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Absolutt, fikk jo en sjanse til å gjøre rett.. Dvs legge kapillærbrytende skikt og isolere.
Arbeidsområdet ble utvidet til halve underetasjen, la ned gulvvarme overalt og fjernet radiatorene, gulvvarmen er nå hovedsakelig oppvarming på det området som er omgjort.
Arbeidsområdet ble utvidet til halve underetasjen, la ned gulvvarme overalt og fjernet radiatorene, gulvvarmen er nå hovedsakelig oppvarming på det området som er omgjort.
Klikk her for å svare