Skal bygge et funkishus med lav helling på taket. Går det an å velge papp-tak for å komme ned i kostnad?
Er papp et godt materiale?
Hvor lenge holder det?
Finnes det noen problemer med papp?
Er det vanskelig å reparere om det skulle bli hull?
Takk!
Er papp et godt materiale?
Hvor lenge holder det?
Finnes det noen problemer med papp?
Er det vanskelig å reparere om det skulle bli hull?
Takk!
Nå håper jeg at mer kyndige folk vil besvare spørsmålet senere, men jeg kan vel begynne da jeg i alle fall har snakket med noen som sa seg være fagmann om dette da jeg har et lignende prosjekt på gang og der papptak var hva jeg fikk.
Er det veldig lav takvinkel er papp ikke bare et godt materiale, men best (avhengig av hvilken papp selvsagt).
Dette skal ifølge utsagn skyldes at takstein er for tungt for låglutende tak og blikkplater beveger seg for mye når det får stor belastning, noe det får på et låglutende tak vinterstid. Når blikket beveger seg, utvides hullene og vann kommer inn.
Et ordentlig papptak holder i ca. 30 år.
Problemer kan oppstå om det går hull ved snømåking, og ifølge opplysninger er det vanskelig å legge selv om det finnes rørgjennomføringer siden det er vanskelig å få tett, men en taktekker skal kunne fikse det.
Mer tør jeg ikke si.
Er det veldig lav takvinkel er papp ikke bare et godt materiale, men best (avhengig av hvilken papp selvsagt).
Dette skal ifølge utsagn skyldes at takstein er for tungt for låglutende tak og blikkplater beveger seg for mye når det får stor belastning, noe det får på et låglutende tak vinterstid. Når blikket beveger seg, utvides hullene og vann kommer inn.
Et ordentlig papptak holder i ca. 30 år.
Problemer kan oppstå om det går hull ved snømåking, og ifølge opplysninger er det vanskelig å legge selv om det finnes rørgjennomføringer siden det er vanskelig å få tett, men en taktekker skal kunne fikse det.
Mer tør jeg ikke si.
Som sagt, jeg har kun en takmanns ord å gå på, men han jeg pratet med mente at metalltak på tak med for lav helling (under 11 grader, tror jeg han sa) ikke fungerer fordi metallet beveger seg og utvider hullene der skruene sitter. Tar han altså feil?Skumpen skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 innlegg
Om man får en vall med snø på et lavt skrånende tak kan det oppstå en liten innsjø med vann. Det blir da et vanntrykk på skjøten og det tåler ikke engang dobbeltfoldet plåt. Enda mindre takpapp. Länsförsäkringar kravet helsveiset (rustfritt) plåt på tak under 4° helling. Sånn ble det på mine tak under balkongene. Svindyrt, men som sagt et krav.
Årsaken til at man ikke kan legge takstein på tak som har en helling mindre enn 14 grader er rett og slett at vannet ikke renner av ordentlig. En del av det vil renne rundt nedkanten på pannen og inn under taksteinen. Det har absolutt ingenting med vekten å gjøre.
Det blikkenslagerne har sagt til meg angående plater på tak med liten helling er at det kan lekke inn vann i skjøten, og derfor har jeg alltid lagt hele plater slik at det ikke blir noen skjøt på tvers.
Jeg har lagt tp20 på både bolighus, garasje og uteplassen, liten helling med papptak originalt. Enkelt å legge, veier ikke så mye.
Har hittil ikke hatt noen lekkasjer, men jeg hadde såvel garasjen som uteplassen dekket med kun råspont + underlagspapp i en ukes hysterisk regn uten at det lekket inn noe som helst noen steder, så da skal det vel være tett med platene på antar jeg
Jeg har lagt tp20 på både bolighus, garasje og uteplassen, liten helling med papptak originalt. Enkelt å legge, veier ikke så mye.
Har hittil ikke hatt noen lekkasjer, men jeg hadde såvel garasjen som uteplassen dekket med kun råspont + underlagspapp i en ukes hysterisk regn uten at det lekket inn noe som helst noen steder, så da skal det vel være tett med platene på antar jeg
Papp eller duk er det eneste du kan legge på tak med hellinger under 3 grader, og et papptak holder minst 40 år om det er riktig lagt.
Så lenge det bare regner nokså rett ovenfra, pleier vannet å renne av. Problemer begynner når det blåser såpass at regnet driver sidelengs, eller når du har store samlinger av smeltende snø på taket.Jan-Å skrev:
Papp er nå et veldig bra materiale og ofte det eneste materialet om man skal legge taket selv.C_N skrev:
Det holder minst 30 år, men de nye pappmaterialene holder enda lenger.
Problemet er som med andre materialer, man må være ekstra nøye ved lave hellinger.
Utrolig lett å reparere om det skulle bli noe hull.
Har selv lagt papp på bolighuset redskapsbod og sommerhus. Alle med lave hellinger, 5 til 14 grader.
Det første taket vi la var med den gamle teknikken - å heise opp het "tjære" på taket. Besværlig og tidkrevende.
Det andre taket var med proffspapp og gassbrenner. Veldig smidig og garantert tett.
Det siste var med forklistret papp. Utrolig smidig og enkelt. Nøyaktighet ved skjøter er dog ekstra viktig.
Første "tjæretaket" er snart dags å legge om og det har ligget i 25 år.
Om jeg skulle legge tak i dag på 5-10 graders tak ville jeg velge dobbeltfalset for ekstra levetid. Men veldig dyrt da man må ansette takfirma. Det finnes riktignok falset tak som man selv kan legge fra 8 grader, men om man har gjennomføringer på taket ville jeg unngå dette.
Om jeg skulle gjøre jobben selv ville jeg legge selvklebende papp av høyeste kvalitet. Eller om man fra noe takfirma kan få tak i proffspapp for gasslegging så ville jeg i første omgang velge dette alternativet.
Men hvor ofte har man det? Det ligger jo papp under blikket som tar hånd om ev. vann ved de få tilfellene det handler om.andersmc skrev:
Men det er korrekt at skjøten er problemet med blikkenslagertak, spesielt ved sterk vind.
Klikk her for å svare