Har nettopp revet ned et pappspent innertak og hadde bare tenkt å male plankene under. Men, takplankene ser verre ut med større sprekker mellom bordene enn jeg forventet og ganske trist virke. Så tanken går til å pappspenne på nytt. Men siden jeg er alene om å gjøre dette arbeidet, vurderer jeg hvordan jeg kan forenkle. Trodde da på stiftepistol. Kan det fungere å bare stifte opp pappen..? Naturligvis med spikremsor som forsterkning før stifting, men tenkte bare å stifte. Ville jo gi en hånd fri til å holde papp på plass under monteringen. Et annet alternativ er jo å supplere med spiker etter stifting, men det hadde vært fint å slippe... Hva tror dere, kan det fungere..?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Sette opp strekkpapir i taket er en kunst i seg selv. Stifter kan imidlertid bli underdimensjonerte slik at papiret rives i stykker. Det er nok resten som er vanskeligere derimot.
Det er nettopp risikoen for at klammer blir for svake som bekymrer meg. Det klokeste er kanskje å bare feste opp papiret med klammer og så sikre med spiker. Ser ingen større vanskeligheter med resten, annet enn at det ville vært enklere om man hadde et par ekstra hender.. vurderer å lage en stilling som kan holde opp papiret og fungere som ekstra hender. Alternativt bare ta en planke og legge papiret over og skru fast denne midlertidig i taket til man har rukket å feste papir og så flytte videre..?S Stefan1972 skrev:
Hvordan ser målene ut på taket?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Du får det til å høres så enkelt ut... men det er det ikke. Å gjøre det alene er nok ingen god idé i det hele tatt. Ikke for at jeg har pappspændt noe tak selv, men jeg tror nok at det ikke bare er bare. Få opp pappen er vel én ting, men så skal det jo sitte fint og rett, og så skal jo skjøtene gjøres "usynlige".
Har pappspennes vegger og det er jo i prinsippet det samme, bortsett fra å holde pappen på plass. Pappspenne vegger var enkelt og moro. Regner med at tak er vanskeligere og at det kommer til å gå med noen bannskap før alt er på plass. Ser likevel ingen kjempestore vanskeligheter og det er jo egentlig ingen rariteter, bortsett fra å holde opp pappen før den er festet med bare to hender tilgjengelig. Kanskje er jeg litt for optimistisk, men i så fall får jeg vente til to hender til kan være tilgjengelige. Kommer til å gjøre et forsøk uansett!S Stefan1972 skrev:Du får det til å høres så enkelt ut...men det er det ikke. Å gjøre det alene er nok ingen god idé i det hele tatt. Ikke for at jeg har spent opp noe tak selv, men jeg tror nok det ikke er så lett. Å få opp pappen er vel én ting, men så skal det jo sitte fint og rett, og så skal jo skjøtene gjøres "usynlige"
Klikk her for å svare