Hei!

Får ikke helt til vårt paneltak som skal settes på skråtak.
Har jeg riktig dykkert?
Burde jeg lekte opp mer?

Takstolene står på 120cc

Panelen setter seg ikke helt tilfredsstillende med spikeren, samt så "buer" den på et sted.
Isoleringen er 270mm, og rommet mellom luftspalte og slutten på takstol er ca 265mm.

• Bilde av en pakke med dykkertnagler fra merkevaren Gunnebo. Etiketten viser produktinformasjon og passende verktøy for bruk av naglene.
  • Boks med mini elforsinket dykkert 18GA, 1.2 x 40 mm, 5000 stk. Brukt for å diskutere valg av spiker til paneltak på snetak.
  • Stablek med dykkert på en treoverflate.
  • Tak med panel under montering på skråtak, isolasjon synlig mellom bjelker, plastfolie og støttebjelker i bakgrunnen, uferdig konstruksjon.
  • Skråtak under bygging med synlige trebjelker og isolasjon. Panelplater installeres, men de ser ut til å bøye seg litt.
A
Viktig å få første panelbord helt rett og å spikre på riktig sted for at noten skal gå i hele veien. Personlig hadde jeg valgt 1,6mm dykkert til panel som skal henge i reisverk, og tettere mellom spikrekken for å forhindre at panelet henger seg ned mellom innfestingene.

• Liker
Bybe
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Viktig å få den første panelbordet helt rett og å spikre på riktig sted for at noten skal gå inn hele veien. Personlig hadde jeg valgt 1,6 mm dykkert til panel som skal henge i regelverk, og tettere mellom spikrelektene for å hindre at panelet henger seg ned mellom innfestingene.
Takk for ditt svar

Kjørte med laser på alle disse 4 bordene så rett bør det ha blitt.
Innfestingen skjøt jeg ca 45 grader inn mot bordet, i den indre kanten av fjæren.

Disse på bildet er panelet skutt rett inn takstolen, burde jeg bygget et annet regelverk utenpå før jeg setter paneltaket?

surris
Ja du må regle opp på cc 600 maks, ser på bildet hvordan isoleringen trykker ned plasten, som da også vil trykke ned panelet.

En annen ting, skal du male panelet? Man bør i hvert fall minst grunne den før oppsetting. Panelet vil sannsynligvis tørke/bevege seg og maler du den på plass blir ikke hele not og fjær dekket, og når den tørker/beveger seg så ser man der man ikke har kommet til med malingen.

• Liker
Bybe
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ja du må lekte opp på cc 600 max, ser på bildet hvordan isolasjonen trykker ned plasten, noe som da også vil trykke ned panelet.

En annen ting, skal du male panelet? Man bør i det minste grunne det før montering. Panelet vil sannsynligvis tørke/bevege seg, og maler du det på plass blir ikke hele not og fjær dekket, og når det tørker/beveger seg så vil du se hvor du ikke har kommet til med malingen.

Ok, takk for tipset om maling!
Har du noen forslag til hvordan jeg konstruerer rammeverket?

surris
Bybe Bybe skrev:
Ok, takk for tipset om maling!
Har du noen forslag på hvordan jeg konstruerer regelverket?
Jeg hadde kottet mellom takstolene og så gleset loddrett. Men siden du allerede har plastet, går ikke det.

Det enkleste er å glese slik som du har gjort i kneveggen og så glese loddrett utenpå, men da bygger det jo 28mm ekstra. Hvis du ikke vil det, kan du glese det loddrette bak eksisterende gles og deretter legge i gles så de flukter med den horisontale.

• Liker
Bybe
  • Laddar…
surris surris skrev:
Jeg hadde kottlet mellom takstolene og deretter gleset loddrett. Men siden du allerede har plastet, så går ikke det.

Den enkleste måten er å glese slik du har gjort på kneveggen og deretter glese loddrett utenpå, men da bygger det jo 28 mm ekstra. Hvis du ikke vil det, kan du glese det loddrette bak eksisterende gles og deretter legge inn gles så de liver med det horisontale.
Supert! Da har jeg litt alternativer.
Takk for hjelpen :)

• Liker
surris
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.