Heisann! Vet jo ikke om jeg har havnet riktig med dette innlegget, men prøver så får vi se.:) Vi holder på med en større renovering av en etasje av et treplanshus. For å skape overskapplass i det nye kjøkkenet valgte vi å slå igjen et vindu i det nåværende kjøkkenet. Da jeg rev ned panelen på utsiden, oppdaget jeg til min fasa, at under den "nye" panelen, hadde den forrige eieren spikret trefiberplater mot den gamle panelen, deretter lagt tjærepapp på og så den "nye" panelen rett på. Altså uten noen luftspalte imellom. I tillegg ligger alle drypplistene kant i kant med karmen, altså over vinduene. Ca 70 cm fra nederkant var skikkelig fuktig og overdelen på vinduskarmen var....Råtten...=(. Nå lurer jeg på om ikke dette burde betraktes som en skjult feil??? Det er to sider av huset som er gjort på denne måten...Er takknemlig for alle svar.

MVh Billy

jeg flytter tråden hit.. Dette burde gå mer under "byggteknikk"..

Spørsmål om skjulte feil pleier ofte å havne under Jus.

Men uansett. Svaret pleier å være det samme. Skjulte feil er slike feil som man ikke kan oppdage uten ødeleggende undersøkelse og som man ikke har grunn til å mistenke pga husets byggemåte eller alder.

Dvs om det hadde vært mulig å finne ut at det er laget en ny panel på huset, burde man kanskje undersøkt det litt mer. Det der med dråpelistene høres jo ut som en slik ting som man definitivt ser fra utsiden og som kanskje ville gitt deg en pekepinn om at alt ikke var i orden. Hvis det ligger tretex mellom panelene, føles det jo som om arbeidet ble gjort for ganske lenge siden, noe som dessuten reflekterer hva man kan forvente med hensyn til husets alder.

Har du engasjert noen takstmann i forbindelse med kjøpet? Hva sa denne i så fall om fasaden?

Jo vi hadde en takstmann ved kjøpet, og jeg har hatt litt kontakt med ham nå. Han syntes selv at det var en åpenbar skjult feil, men jeg vil høre hva flere sier. Ved besiktigelsen sa han ingenting, det eneste som står i papirene, er at huset ble ompanelt i 1994. Vi kjøpte huset i 2003, så det hadde jo noen år på baken, pluss at det allerede da (ved besiktigelse) var behov for ommaling. Som jeg skrev tidligere, så er to av sidene gjort med en luftspalte. Hmmm.. Dette er vrient.

/Billy

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.