2.154 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
Panelskruer, med synlig eller usynlig hode
Hva velger dere, panelskrue med hode som en trådspiker eller det som noen ganger kalles "usynlig" hode? Har aldri brukt skrue til fasadepanel, men tenkte gjøre det på kommende bygge. Van som jeg er med spiker, så vil jeg tro at den modellen med større hode fungerer best for å holde panelet på plass. Men det virker som det finnes mest "usynlige" fabrikater.
Spiller ikke så stor rolle.
Rart, har man ikke gjort noe galt da ved montasje eller brukt feil type spiker da?ricebridge skrev:
Jeg synes det føles litt amatørmessig med skrue på ytterpanel. Men det er vel kun en smakssak/hva man mener selv.
Er jo Ingen veldig store forskjeller i kostnad.
Det kan finnes gode grunner for skru, jeg spurte hvorfor.ricebridge skrev:
Visst kan spiker løsne, det pleier å være lett å banke inn bordet i forbindelse med ommaling om det skjer.
Min erfaring med spiker utendørs er at den alltid begynner å kryp ut med årene, uansett hva man spikrer og hvem som har spikret.F Fiskarens_son skrev:
Så vidt jeg vet kan man bare slå inn spiker på en måte, så hvordan det skulle kunne bli feil ved montering unndrar seg min vurderingsevne.
Derimot burde skruer være mer holdbare generelt nettopp fordi de er gjengede, og dermed liksom sitter med mothaker. Anleggsflaten mot materialet blir mye større og friksjonen som holder den fast mye kraftigere.
Det kan jo bero på at treverket har beveget seg, men pleier å være lett å banke inn.F Fiskarens_son skrev:
Lurer på hvordan man gjør med en skrudd fasade der et par bord glipper på grunn av at treverket har beveget seg? Hvis skruehodene er overmalt med dekkfarge, blir det sannsynligvis vanskelig, men om man bruker slamfärg går det kanskje an å skru, på en ubehandlet eller vitriolad er det kanskje ikke vanskeligere enn med spiker.
Takk for ulike synspunkter selv om spørsmålet hvilken skruvhode var mer interessant for meg enn spørsmålet om hvorfor skru.
Jeg er tradisjonell spikrer men vil prøve skruv som også har sine fordeler. Men diskusjonen spiker versus skruv overlater jeg til en annen tråd.
Jeg er tradisjonell spikrer men vil prøve skruv som også har sine fordeler. Men diskusjonen spiker versus skruv overlater jeg til en annen tråd.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 925 innlegg
De panelskruene jeg har brukt har jo hatt to forskjellige gjenger, dvs en grovere diameter og større stigning på den nærmest hodet.... den drar jo inn panelet og holder det fast.. så istedenfor at hodet holder panelet, så gjøres det av en ti millimeter lengde av skruen....
Bruker bare skruer nå for tiden... modellen med lite hode...
Bruker bare skruer nå for tiden... modellen med lite hode...
Klikk her for å svare