Hva velger dere, panelskrue med hode som en trådspiker eller det som noen ganger kalles "usynlig" hode? Har aldri brukt skrue til fasadepanel, men tenkte gjøre det på kommende bygge. Van som jeg er med spiker, så vil jeg tro at den modellen med større hode fungerer best for å holde panelet på plass. Men det virker som det finnes mest "usynlige" fabrikater.
 
Spiller ikke så stor rolle.
 
Hvorfor skrue, er det ikke både langsommere og dyrere montering, vanskeligere vedlikehold enn med vanlig galvánisert trådspiker?
 
F fribygg skrev:
Hvorfor skruer, er det ikke både tregere og dyrere montering, vanskeligere vedlikehold enn med vanlig galvad trådspiker?
TS har min støtte iallfall; jeg tilhører dem som ikke er begeistret for spiker. Har en tendens til å løsne med årene.
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
TS har mitt støtte iallefall; jeg tilhører dem som ikke er begeistret for spiker. Har en tendens til å løsne med årene.
Rart, har man ikke gjort noe galt da ved montasje eller brukt feil type spiker da?


Jeg synes det føles litt amatørmessig med skrue på ytterpanel. Men det er vel kun en smakssak/hva man mener selv.
Er jo Ingen veldig store forskjeller i kostnad.
 
ricebridge ricebridge skrev:
TS har min støtte iallfall; jeg tilhører dem som ikke er begeistret for spiker. Har en tendens til å løsne med årene.
Det kan finnes gode grunner for skru, jeg spurte hvorfor.

Visst kan spiker løsne, det pleier å være lett å banke inn bordet i forbindelse med ommaling om det skjer.
 
  • Liker
Fiskarens_son
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Rart, har man ikke gjort noe feil da ved montering?

Jeg synes det virker litt amatørmessig med skruer på ytterpanel. Men det er vel kun en smakssak/hva man synes selv.
Er jo ingen kjempestore forskjeller i kostnad.
Min erfaring med spiker utendørs er at den alltid begynner å kryp ut med årene, uansett hva man spikrer og hvem som har spikret.

Så vidt jeg vet kan man bare slå inn spiker på en måte, så hvordan det skulle kunne bli feil ved montering unndrar seg min vurderingsevne.

Derimot burde skruer være mer holdbare generelt nettopp fordi de er gjengede, og dermed liksom sitter med mothaker. Anleggsflaten mot materialet blir mye større og friksjonen som holder den fast mye kraftigere.
 
F fribygg skrev:
Visst kan spiker løsne, det pleier å være lett å banke inn bordet i forbindelse med maling hvis det skjer.
Med skrue slipper man å banke 😁😁

Men nå skal vi kanskje ikke få tråden til å spore av. Tilbake til TS' spørsmål.
 
F Fiskarens_son skrev:
Merkelig, har man ikke gjort noe feil da ved montering eller brukt feil type spiker da?
Det kan jo bero på at treverket har beveget seg, men pleier å være lett å banke inn.

Lurer på hvordan man gjør med en skrudd fasade der et par bord glipper på grunn av at treverket har beveget seg? Hvis skruehodene er overmalt med dekkfarge, blir det sannsynligvis vanskelig, men om man bruker slamfärg går det kanskje an å skru, på en ubehandlet eller vitriolad er det kanskje ikke vanskeligere enn med spiker.
 
  • Liker
Fiskarens_son
  • Laddar…
@Olaf3 Hva slags panel er det? Skal den monteres stående eller liggende? Tenker du å overflatebehandle den og i så fall hvordan?
 
Takk for ulike synspunkter selv om spørsmålet hvilken skruvhode var mer interessant for meg enn spørsmålet om hvorfor skru.
Jeg er tradisjonell spikrer men vil prøve skruv som også har sine fordeler. Men diskusjonen spiker versus skruv overlater jeg til en annen tråd.
 
  • Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
De panelskruene jeg har brukt har jo hatt to forskjellige gjenger, dvs en grovere diameter og større stigning på den nærmest hodet.... den drar jo inn panelet og holder det fast.. så istedenfor at hodet holder panelet, så gjøres det av en ti millimeter lengde av skruen....

Bruker bare skruer nå for tiden... modellen med lite hode...
 
Hva sier produsenten av panelet? Byttet selv 2014 og brukte da vanlig terrassekrue, etter anbefaling fra de som hadde saget ut panelet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.