Jeg har blitt lei av å skrape tapet og nå har turen kommet til stuen. Vi vurderer å kle veggene med panelskiver i perlestaff.

Blir det for mye å kle et helt rom med disse, rent utseendemessig tror dere?
Legg gjerne ut bildeeksempler om dere har... Øvrige meninger tas imot med takk. Eller om dere har tips på andre veggkledninger som kan legges opp over eksisterende tapet...
 
Stuen min var kledd med panel. Ikke perlestaff, men not og fjær-panel fra 60-tallet. Det var for mye panel for meg, så jeg fjernet de øverste to tredjedelene og satte gips der i stedet. I gangen har jeg derimot satt opp perlestaff i full høyde. Det er et mindre rom hvor man også har større nytte av at veggene er litt mer robuste. Men det er selvfølgelig en smakssak.

Sitter tapetene dårlig, eller hvorfor skal du skrape dem bort? Nye tapeter kan settes opp over gamle tapeter om de ikke sitter veldig dårlig. Ellers kan man sette opp renoveringsgips som man maler eller tapetserer på, men da blir det en del sparkelarbeid.
 
På et eller annet program (kan ha vært hustoppen) så var det noen som hadde dratt opp panelet til ca 2 meter og linjert med vinduer og dører.
Over hadde de malt eller tapetsert med en ganske utpreget farge.

Ble veldig imponert av det!
Men det bør nok være i et eldre hus
 
Saken er den at tidligere eiere har slengt opp mønstrede/struktur tapeter i hvert eneste rom som dessuten holder på å falle ned delvis, så etter å ha revet ned disse i tre rom, deretter satt opp easy cover og tapetsert over har vi rett og slett blitt lei av denne drittjobben. Jada, det ville vært mulig å sette renoveringsgips over, for deretter å tapetsere som vanlig, men vi ble litt fristet til å gjøre noe annet. Siden vi ikke gjerne vil være uten stuen altfor lenge, føltes panelskiver som et enklere og raskere alternativ. Jeg hater dessuten å sparkle, så derfor virker ikke tanken på renoveringsgips altfor fristende...
 
Min personlige innstilling er at perlestaff og andre panelplater sjelden passer i større rom. Jeg har panelplater i den ytre gangen og i vaskerommet, rom på noen få kvadratmeter. På kjøkkenet sitter brystpanel av ekte perlestaff av grov dimensjon som har sittet der siden 1800-tallet, den går opp til 160 cm høyde om jeg ikke husker feil, med en tapet over. Passer bra i et gammelt bondekjøkken.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.