Hei,
Holder på med planlegging av en entrérenovering. På gulvet kommer vi til å legge mørkebrun klinker. Veggene skal få perlestaff (hvitmalt). Nå vurderer vi en skyvedørsgarderobeløsning.
Vi tenker på å kjøpe to panelplater i MDF og bruke disse som skyvedører for å matche med perlestaffveggene. Men vi er helt nybegynnere på dette og trenger noen tips og råd om hvordan vi skal gå frem.
Hvilken opphengsanordning vil passe? Hjul oppe eller nede?
Er platen for tynn?
Hva skal man ha for grepplister? Aluminium eller egenbygd treramme? Hvordan lager man en ramme?
Hvor mange cm skal dørene overlappe hverandre?
Er takknemlig for tips og ideer.
Mvh
Ullis
Holder på med planlegging av en entrérenovering. På gulvet kommer vi til å legge mørkebrun klinker. Veggene skal få perlestaff (hvitmalt). Nå vurderer vi en skyvedørsgarderobeløsning.
Vi tenker på å kjøpe to panelplater i MDF og bruke disse som skyvedører for å matche med perlestaffveggene. Men vi er helt nybegynnere på dette og trenger noen tips og råd om hvordan vi skal gå frem.
Hvilken opphengsanordning vil passe? Hjul oppe eller nede?
Er platen for tynn?
Hva skal man ha for grepplister? Aluminium eller egenbygd treramme? Hvordan lager man en ramme?
Hvor mange cm skal dørene overlappe hverandre?
Er takknemlig for tips og ideer.
Mvh
Ullis
Hei,
Jeg skal selv bygge en skyvedør og derfor var jeg på Bauhaus i går og fant ut at de har hjul samt skinner som man kan kjøpe i tilfelle man vil bygge skyvedører selv. Disse skinnene skal være over skyvedøren og nede ved gulvet setter man en liten plastbit som styrer/stabiliserer døren.
Jeg er på planleggingsstadiet ennå og har ikke klart for meg nøyaktig hvordan jeg skal konstruere min skyvedør.
//nilhen
Jeg skal selv bygge en skyvedør og derfor var jeg på Bauhaus i går og fant ut at de har hjul samt skinner som man kan kjøpe i tilfelle man vil bygge skyvedører selv. Disse skinnene skal være over skyvedøren og nede ved gulvet setter man en liten plastbit som styrer/stabiliserer døren.
Jeg er på planleggingsstadiet ennå og har ikke klart for meg nøyaktig hvordan jeg skal konstruere min skyvedør.
//nilhen
Puffer tråden litt siden jeg håper at det finnes noen flere som har svar på dine spørsmål da jeg lurer på omtrent det samme!Magnus JE skrev:Hei, Holder som best på å planlegge en gangrenovering. På gulvet kommer vi til å legge mørkebrun klinker. Veggene kommer til å få perlestaff (hvitmalt). Nå sitter vi og vurderer en skyvedørsgarderobeløsning. Vi vurderer å kjøpe to panelplater i mdf og bruke disse som skyvedører for å matche med perlestaff-veggene. Men vi er helt noviser innen dette og ville sette pris på noen tips og råd om hvordan vi skal gå fram.
Hvilken opphengsanordning ville passe? Hjul oppe eller nede? Er platen for tynn? Hva skal man ha til grepplister? Aluminium eller egenbygget treramme? Hvordan lager man en ramme? Hvor mange cm skal dørene overlappe hverandre?
er takknemlig for tips og idéer.
Mvh Ullis
Du trenger å ha skinne som monteres i overkant, eventuelt stoppbeslag, rulle som skal løpe i skinnen og en eller annen type dørbeslag for å feste rullen i. I tillegg trenger du en (eller flere) styretapp(er) på gulvet og et frest spor i bunnen på dørene. Alt finnes å kjøpe i ferdige sett.
I stedet for gripe-list kan man felle inn (frese) grepbeslag, det går jo ikke an å ha utenpåliggende grep på skyvedører.
Monter skinnen i taket på bjelke. Dekkliste utenpå for å dekke beslagene og bjelke.
Skru sammen rammen av for eksempel 22*70mm lister, rektangel med to tverrgående lister i midten. Plate eller panel utenpå. List kantene, eller stryk på melamin. Male/sparkle kan også fungere.
Overlapp nok. anslag 3-10 cm.
I stedet for gripe-list kan man felle inn (frese) grepbeslag, det går jo ikke an å ha utenpåliggende grep på skyvedører.
Monter skinnen i taket på bjelke. Dekkliste utenpå for å dekke beslagene og bjelke.
Skru sammen rammen av for eksempel 22*70mm lister, rektangel med to tverrgående lister i midten. Plate eller panel utenpå. List kantene, eller stryk på melamin. Male/sparkle kan også fungere.
Overlapp nok. anslag 3-10 cm.
Klikk her for å svare