Hei,

Vi tenkte å sette opp en panel i spisestuen vår, en sånn helt glatt hvor man lager mønster med lister, og jeg lurer på hvilket materiale jeg skal bruke til den glatte panelen? sponplate? gips? kryssfiner?

L
Om dere vil at trestrukturen skal vises må det jo bli kryssfiner, da kan man for eksempel lasere det slik at åringen er synlig, eller beise det som en mørkere tresort for å få "oldskool"-stil - litt som en engelsk herregård.

Er huset gammelt eller noenlunde moderne?

L Lärospånet skrev:
Om dere vil at trestruktur skal vises må det jo bli plywood, da kan man for eksempel lasere det slik at årene er synlige, eller beise det som et mørkere treslag for å få "oldskool"-stil - litt som en engelsk herregård.
Nei vil ikke at trestrukturen skal vises, men helt glatt malt med lakkfarge :)

typ som denne:

http://norrabyggodesign.se/wp-content/uploads/2014/02/bröstpanel-31.jpg

L
I så fall er jo masonit billig og enkelt å jobbe med og bygger mindre enn gips og spon. Glatt er det også. Gips får jo dessuten lett stygge merker men masonit tåler en hel del. Velprøvd for ditt formål!

Jo, jeg tenkte på masonitt jeg også, men finner ingen brystlist som har så liten klikk, masonitt pleier vel maks være 6mm?

L
PeterHog PeterHog skrev:
Jo jeg tenkte på masonit jeg også men finner ingen brystlist som har så liten klakk, masonit pleier vel maks være 6mm?
Nei ser at Beijer har 13 og 19 mm.

Oi glemte å svare på spørsmålene i det første svaret =) Huset er fra 1912 men er renovert på 70-tallet en gang så alt det gamle fine er borte foruten kakkelovnen :/

L
Ingen fare! Bra at de lot kakkelovnen stå i det minste :)

Da ville jeg gått for masonitt, som var populært fra slutten av 20-tallet og framover. Ganske miljøvennlig også.

L Lärospånet skrev:
Ingen fare! Bra at de lot kakkelovnen være i det minste :)

Da ville jeg gått for masonitt som var populært fra slutten av 20-tallet og fremover. Ganske miljøvennlig også.
Jo det var flaks det, en kakkelovn koster jo litt å få inn =)

Noen som vet hvor man kan kjøpe brystlist for 6mm plate?

L
L
PeterHog PeterHog skrev:
Jo det var tur det, en kakelugn kostar jo litt å få inn =)
Akkurat!

L Lärospånet skrev:
På Bauhaus har de ferdiglakkert masonitt på 30 mm, så du trenger ikke å begrense deg til bare 6mm om det skulle bli vanskelig med brystlisten. [lenke]
Nei det der er 3mm masonitt ;)

L
PeterHog PeterHog skrev:
Nei det der er 3mm masonit ;)
sant - sånn går det når man snik-surfer på mobilen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.