Vi påler akkurat nå en brygge (7*3m) og jeg vurderer konstruksjonen av dekket. Opprinnelig tenkte jeg å regulere cc 60 med 45´*195 trykkimpregnert virke og deretter dekket langsgående med terrassebord 28*120, men har begynt å vurdere om det kanskje er enklere og kanskje like dyrt å direkte legge dekket på tvers med 45*195? Jeg antar at spennvidden 3m krever en midtbjelke for å ikke svikte, og dette kunne løses med at jeg regulerer et "kors", dvs en bjelke som deler steinkisen på langs og bredden.
Har noen synspunkter på dette eller andre gode tips? En tanke var også å bestille uimpregnert og uhøvlet virke o grov dimensjon fra en lokal sag og bruke dette til dekket for deretter å olje, det burde holde mange år før det råtner. Som sagt, takknemlig for innspill!
Har noen synspunkter på dette eller andre gode tips? En tanke var også å bestille uimpregnert og uhøvlet virke o grov dimensjon fra en lokal sag og bruke dette til dekket for deretter å olje, det burde holde mange år før det råtner. Som sagt, takknemlig for innspill!
Pleier man ikke å kjøre med 2 m avstand på plinter under bærelektene når man bygger terrasse? Det burde jo da innebære at du bør ha midtbjelken bærende på en eller annen måte eller dimensjonere for å ikke ha det.
Tenk på at forskjellige retninger på terrassebordene gir ulike inntrykk av brygga. Terrassebordene i bryggas lengderetning gir inntrykk av en lengre brygge, terrassebordene i bredden gir et bredere inntrykk. Standard er vel å legge i bredden.
Tenk på at forskjellige retninger på terrassebordene gir ulike inntrykk av brygga. Terrassebordene i bryggas lengderetning gir inntrykk av en lengre brygge, terrassebordene i bredden gir et bredere inntrykk. Standard er vel å legge i bredden.
Ok, begrepene brukes tydeligvis litt forskjellig avhengig av hvilket land man er i. Det handler om en tettpælet brygge dvs granstokker pæles ned ca 6 m i bunnen til en "kiste" i størrelse (7x3m) som deretter bindes sammen med gjengestenger og fylles med stein. Høyden er ca 1,2 m høyere enn middelvannstand. Oppå dette skal dekket bygges. Hvilken retning bordene legges tror jeg ikke har noen større betydning for holdbarheten i dette tilfellet.
Sist redigert:
Ok, jeg skjønner konseptet.
Jeg vil uansett si at alle brygger jeg har sett bygges av "proffs" på dette konseptet har terrassebordene på langs. Men som du sier har det mindre betydning i ditt tilfelle.
Det som er bra med gulvdragere på tvers (og dermed terrassebord på langs) er at det er enkelt å la bryggen/dekket få et overheng på en knapp halvmeter. Om du så trenger bjelkelag på langs som underlag for gulvdragerne, kommer litt an på hvor mye du har å feste i i selve steinkisten. Normalt lar man noen stolper stikke opp litt slik at bjelkelag kan festes i disse.
Jeg vil uansett si at alle brygger jeg har sett bygges av "proffs" på dette konseptet har terrassebordene på langs. Men som du sier har det mindre betydning i ditt tilfelle.
Det som er bra med gulvdragere på tvers (og dermed terrassebord på langs) er at det er enkelt å la bryggen/dekket få et overheng på en knapp halvmeter. Om du så trenger bjelkelag på langs som underlag for gulvdragerne, kommer litt an på hvor mye du har å feste i i selve steinkisten. Normalt lar man noen stolper stikke opp litt slik at bjelkelag kan festes i disse.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bygge "overskap-bro" mellom to Pax-garderober – Kryssfiner eller ferdig
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Konstruktion brygga - Stenkista, betongfundament eller pålad???
Altan & Uteplats -
Konstruksjon brygge - Steinkiste, betongfundament eller pålepå???
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi