Nissens Nissens skrev:
Stenderne i veggen. Et hammarband tar bare horisontale krefter, ikke vertikale…
Ta og tenk en gang til.

Nissens Nissens skrev:
Ja, men "också" betyr at det finnes noe mer. Hva er det andre?
Skal se om jeg lykkes med å forklare så du forstår hva jeg mener.
Enten har du innfelt bjelkelag sammen med hammerbånd og har justerene som du vil kalle stolper litt som du vil avhengig av dører eller vinduer. Eller så har du takstolene på hammerbåndet med en regel under hver takstol.

I bygget som tråden handler om hviler takstolene på hammerbåndet som OGSÅ har en innfelt bjelkelag under, da forsvinner behovet for en regel under hver takstol.

Du ser ut til å henge deg opp i 45mm, men det er slik man bygger, veggjusterene danner et regelverk med bjelkelag og hammerbånd som bærer opp taket.
Man har normalt sett ikke doble bjelkelag så det blir 90mm.

Man må se til hvordan veggen er bygget opp som helhet.

• Liker
perror og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Ta og tenk en gang til.
Detsamme.

Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Skal se om jeg lykkes med å forklare så du forstår hva jeg mener. Enten har du innfelt bjelke sammen med hammarband og har stendere som du vil kalle stolper litt hvordan du vil avhengig av dører eller vinduer. Eller så har du takstolene på hammarbandet med en stender under hver takstol.

I bygget som tråden handler om hviler takstolene på hammarbandet som OGSÅ har en innfelt bjelke under, da forsvinner behovet for en stender under hver takstol.

Du virker henge opp deg på 45mm, men det er så man bygger, veggstendere danner et stenderverk med bjelke og hammarband som bærer opp taket. Man har normalt ikke doble bjelker så det blir 90mm.

Man må se til hvordan veggen er bygget opp som helhet.
Ok, men jeg har aldri nevnt noe om doble bjelker. Men om du sammenligner med en stående stender så kan den bærende flaten for eksempel være 95, 120 eller kanskje 145mm. I sammenligning med det så er 45mm ikke mye. Og vanligvis setter man stående stendere under takstolene.

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
A abiz skrev:
Ja jeg synes det også. Synes også det var merkelig at jeg ikke har sett noe om stålbånd i noen guide på nettet.

For de som lurer på hvordan i all verden jeg kunne ha gått glipp av det, så skyldes det antagelig at jeg ikke er snekker, men lekman. 👍
Man bør naturligvis tenke på sikkerheten under byggefasen. Selv om platekledningen i fasaden gir tilstrekkelig stivhet i den ferdige bygningen, er det jo ikke så morsomt om hele skiten raser sammen mens man holder på å bygge.

Når det gjelder snekker/lekman, så er det vel uansett slik at det hører til allmennkunnskapen å forstå at man må ha en form for avstivning som kan forhindre at en bygningstokollaps. Tenk bare på alle hyller av typen "Billy" og lignende som finnes hos folk - har du aldri fundert over hvorfor de har kryssstag?

Nissens Nissens skrev:
Ok, men jeg har aldri nevnt noe om doble bjelkelag. Men hvis du sammenligner med en stående bjelke så kan den bærende overflaten f.eks. være 95, 120 eller kanskje 145mm. Sammenlignet med det er 45mm ikke mye. Og vanligvis setter man stående bjelker under takstolene.
Nei men du kommer tilbake til at 45mm ikke er mye men jo, 45mm på høykant og i dette tilfellet 170mm? er mye. Du må tenke at du har belastningen langs eller vinkelrett imot fiberretningen i bjelker og bjelkelag. Bjelkelaget bærer opp hammarbandet sammen med veggbjelkene.

Vanligvis? Plasserer du dører og vinduer etter takstolenes plassering?

• Liker
perror og 1 annen
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Nei men du kommer tilbake til at 45mm ikke er mye men jo, 45mm på høykant og i dette tilfellet 170mm? er mye. Du må tenke at du har lasten langs eller vinkelrett mot fiberretningen i stendere og bjelkelag.
Bjelkelaget bærer opp murremmen sammen med veggstenderne.

Vanligvis?
Plasserer du dører og vinduer etter plasseringen av taksperrene?
Man ordner selvfølgelig dører og vinduer etter behov. Er det ordet vanligvis du ikke forstår?
Vanligvis betyr i dette tilfellet oftest, i unntakstilfeller som f.eks. ved vinduer, ordner man selvfølgelig dette. Men du har kanskje vanligvis vinduer og dører overalt? 😃

Det er ingen grunn til å sette stående stendere et stykke unna taksperrene, men om du synes det er bedre så får du mene det. 🙂

Uansett hva du sier så må man ha kontroll på hvilken belastning man har på 45x45 mm tre. Det burde finnes en belastning der dette medfører ulemper.

Dere snakker om forskjellige ting hele tiden
Se bildet nedenfor
Rødt kryss er bærline, den tar kraften nedover og sprer den ut på de stående stenderne og videre ned i betongplaten/søylen eller hva den nå står på.
Takstoler kan altså plasseres hvor man vil, gjerne over stående stender men det er ikke nødvendig.

Blått kryss er hammarband. Det holder sammen veggen samt er der for å feste plater, spikerregel, stoppe isolasjonen fra å stikke opp mm.

• Liker
raspen86 og 4 andre
  • Laddar…
Glemte naturligvis bildet

• Veggramme i tre med metallbeslag og duk i bakgrunnen, markert med røde og blå kryss.
  • Liker
perror og 6 andre
  • Laddar…
Takstolene hviler altså ikke på noen 45x45 men på remmen som er bredere enn det. Remmen hviler på bjelken som hviler på de stående stenderne som hviler på svillen som hviler på svillisoleringen som hviler på betongplaten som hviler på vellplast som hviler på bærelaget av pukk eller lignende. Stabilt hele veien ned altså.

• Liker
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Glemte naturligvis bildet
Jeg er ikke sikker på at bildet løser noe..😚

Helt plutselig kommer 45x45 inn i diskusjonen...
🤦‍♂️

• Haha
breakman
  • Laddar…
Nissens
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Glemte selvfølgelig bildet
Jepp, det er så det burde sett ut på TS garasje også! Der er en stående regel under takstolen.

Siden ingenting hviler på avvekslingen på bildet ditt, er det vanskelig å forstå hvorfor den er der. Takstolen har perfekt støtte allerede.

• Haha
Mikael Karlsson4999 og 1 annen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man bytter selvfølgelig av ved dører og vinduer etter behov. Er det ordet vanligvis du ikke forstår?
Vanligvis betyr i dette tilfellet oftest, i unntakstilfeller som f.eks. ved vinduer bytter man selvfølgelig av. Men du kanskje vanligvis har vinduer og dører overalt? 😃

Det finnes ingen grunn til å sette stående spikerslag et stykke fra takstolene, men om du synes det er bedre så får du synes det. 🙂

Uansett hva du sier så må man ha kontroll på hvilken belastning man har på 45x45 mm tre. Det burde finnes en belastning der det medfører ulemper.
Hvor er det 45x45?

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det er sånn det burde sett ut på TS garasje også!
Jeg tok et skjermbilde av bildet som ts la opp i første innlegg…….. kryssene har jeg vært kreativ og laget selv…..

• Elsker
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man veksler selvfølgelig av ved dører og vinduer etter behov. Er det ordet vanligvis du ikke forstår?
Vanligvis betyr i dette tilfellet oftest, i unntakstilfeller som for eksempel ved vinduer veksler man selvfølgelig av. Men du har kanskje vanligvis vinduer og dører overalt? 😃

Det er ingen grunn til å sette stående regler et stykke fra takstolene, men om du synes at det er bedre så får du mene det. 🙂

Uansett hva du sier så må man ha kontroll på hvilken belastning man har på 45x45 mm tre. Det burde finnes en belastning hvor det medfører ulemper.
Burde finnes?

Jeg synes ikke det er bedre men det fungerer akkurat like bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.