61.999 lest ·
230 svar
62k lest
230 svar
Startet garasje vingler
Man må jo ha snedstrøtter under byggingen, ikke sjelden blir disse igjen siden de ikke er i veien. Det er de på veggen.
Ja, det er jo det jeg sier. Den er vel bare 45mm tykk?A abiz skrev:
Veggstolpene havner der man setter dem. Vil man ha dem under takstolene så setter man dem der… det gjør ingenting om det blir oddetall ved gavlene...
Man kan også sette opp skråbånd i feltene i stenderverket med samme dimensjon som stenderne. Det viktige er da at det skal være to skråbånd per felt som går opp til halve høyden med en horisontal lekt imellom. Normalt pleier man å bruke feltene nærmest hjørnet på begge sider av hjørnet. På den måten unngår du problemer med platene på innsiden.Byurn skrev:
det er en interessant forskjell mellom bygging i finland og sverige, i finland settes i prinsippet alltid vindsperregips på utsiden av stenderverket, dette gjør bygget helt stivt og værbeskyttet på et tidlig stadium, derimot legges nesten utelukkende duk på taket og ingen rupanel. Jeg som er litt team Finland i dette spørsmålet synes det er en merkelig måte å bruke penger på rupanel som de facto ikke bidrar med så veldig mye for konstruksjonen, men kler inn stenderverket i tynne laken der det trengs stivhet. best er jo selvfølgelig å ha begge deler, men hvis man skal være økonomisk hadde jeg droppet rupanelen og brukt pengene på utsidesgipsen.
Også siktet til:Nissens skrev:
Ja, jeg mener stående stendere.
Tenker du svare på hva du mener med "også"?
Altså hva det er utover avvekslingen som bærer takstolene. Jeg ser ikke noe annet enn avvekslingen som bærer opp dem..
Legger inn et bilde som viser hvordan man vanligvis gjør med plasseringen av stående stendere under takstolene.
innfelt bjelkelag eller veggstendere under takstolene.
Hei flott bygg!
Før du gjør noe mer MÅ du gjøre følgende.
Det du må gjøre er å krysse tak og vegger. Ta noen skrotplanker og sjekk først så ikke huset har skevet seg. Sett deretter planker i ca 30-45° fra gulvsokken til øverst på veggen, sjekk alle hjørner så huset er i lodd (rett). Man kan justere med spennbånd, dra (spenn) huset så alt er rett. I taket (undersiden av takstolen) kan du enkelt begynne med å sjekke cc målene på takstolene i midten av huset hvor du skruer midlertidig en planke midt under mønet hele veien. Så tar du som flere har sagt, holdband, i et kryss under takstolene fra rommets alle fire hjørner.
Det skjer hvert år at man hører at noe nybygg likt ditt blåser/velter. Så ta dette på alvor og vær forsiktig med deg selv og dine kjære, garasjen kan alltid repareres, ikke mennesker. //Byggmester Bob
Før du gjør noe mer MÅ du gjøre følgende.
Det du må gjøre er å krysse tak og vegger. Ta noen skrotplanker og sjekk først så ikke huset har skevet seg. Sett deretter planker i ca 30-45° fra gulvsokken til øverst på veggen, sjekk alle hjørner så huset er i lodd (rett). Man kan justere med spennbånd, dra (spenn) huset så alt er rett. I taket (undersiden av takstolen) kan du enkelt begynne med å sjekke cc målene på takstolene i midten av huset hvor du skruer midlertidig en planke midt under mønet hele veien. Så tar du som flere har sagt, holdband, i et kryss under takstolene fra rommets alle fire hjørner.
Det skjer hvert år at man hører at noe nybygg likt ditt blåser/velter. Så ta dette på alvor og vær forsiktig med deg selv og dine kjære, garasjen kan alltid repareres, ikke mennesker. //Byggmester Bob
Takk for det utførlige svaret. Holdbånd på takstolene hadde jeg ikke engang tenkt på, bra idé!B Byggare Bob 1966 skrev:Hei fint bygg!
Før du gjør noe mer så MÅ du gjøre følgende.
Det du må gjøre er å krysse taket og veggene. Ta noen skrotbord og sjekk først så ikke huset nå har vridd seg. Sett deretter bord i ca 30-45`fra bunnsvillen til øverst på veggen, sjekk alle hjørner så huset er i lodd (rett). Man kan justere med spennbånd, drar (spenner) man huset så alt er rett. I taket på (undersiden av takstolen) kan du enklest begynne med å sjekke cc-avstandene på takstolene i midten av huset hvor du skrur midlertidig et bord midt under mønet hele veien. Deretter tar du, som flere har sagt, holdbånd, i et kryss under på takstolene fra rommets alle fire hjørner.
Det skjer hvert år at man hører at et nybygg som ditt blåser/velter. Så ta dette på alvor og pass på deg og dine kjære, garasjen kan alltid repareres, ikke mennesker. //Byggare Bob
Tenkte også å klatre opp og sette skråstivere mellom takstolene så de blir litt mer stabile 🙂
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
min poeng er at det trolig ikke kommer til å rase som noen mener.........Ikke for at jeg følger nyhetsrapportene slavisk men vi er nok veldig forskånet fra bygninger som raser sammen i dette landet....I tilfellet du nevner så høres det jo mer ut som en radikal feildesign/beregning enn at det utelukkende skulle bero på det du nevner.MultiMan skrev:
Problemet er det samme, risikoen for at takstolene legger seg ned når det begynner å blåse fra "feil" retning, gjerne da sammen med skikkelig snølast.
I dette tilfellet ble det konstatert at det manglet annen stabilisering enn platene og etter noen tiår hadde skruehullene i platen blitt utslitt pga for store bevegelser i takstolene og alt løsnet og falt.
Hva er din poeng for øvrig? Er det ok å bygge garasje med løse takstoler uten annen stabilisering enn sponten? Til og med min garasje fra 1940 eller noe på 5,5*3 meter har skråstivere mellom takstolene.
Det forekommer jo at stammer raser før det har blitt satt på noe plate- eller fasademateriale.
Jeg vet ikke om det mangler helt her, men helt klart utilstrekkelig.
https://www.reddit.com/r/therewasanattempt/comments/iyrums
Jeg vet ikke om det mangler helt her, men helt klart utilstrekkelig.
https://www.reddit.com/r/therewasanattempt/comments/iyrums
Reglene i veggen.