62.077 lest ·
230 svar
62k lest
230 svar
Startet garasje vingler
Dessverre så sitter allerede vindtett stoff der, så den får forbli 🙂H heimlaga skrev:Å stive av med jernbånd blir sjelden bra. De slakkes om sommeren når det er varmt.
Hva som mangler er:
-Vindsperreplater på veggene. Vindtett stoff er et fanskap som bare duger til å pakke inn produsenten i når man har slått ham i hjel og skal bli kvitt liket.
-Gjennomgående avstivere på veggene, særlig bakveggen
-Gjennomgående avstivere i mellomtaket
-Stivere som hindrer takstolene fra å velte.
Det trengs ingen konstruksjonstegninger. Det handler om vanlig sunn fornuft.
Begynte å sette hullbånd i går, men det ble et så jævlig tordenvær at jeg gikk inn. Men jeg tenkte å sette det på alle veggene bortsett fra portveggen.
Hva menes med stivere i mellomtaket?
Stivere på takstolene har jeg faktisk fundert på. Kan man bare slenge opp noen lekter mellom dem så langt opp man tør klatre?
For øvrig, til de som påpekte at alt antakelig var skjevt nå, kan jeg meddele at alt er like spikret rett som da jeg satte opp stenderverket 😄
Men bør jeg da bare klatre opp og sette inn noen stendere mellom alle takstolene?MultiMan skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/HammarbandLulaua skrev:
"I moderne husbyggingsteknikk betyr hammarband den øverste liggende listen som holder sammen en (oftest tre- eller stålramme) regelstamme."
Så lenge du ikke har kledd veggene eller satt skråstag så blir garasjen vinglete, det enkleste er å ta noen planker og sette i 45 grader utenpå de vertikale veggstenderne inntil videre, disse tar du siden bort når du kler inn veggene. Skal du kle med panel utvendig bør du bruke brede plater innvendig for å opprettholde stabiliteten i garasjen.A abiz skrev:Hei, jeg er midt i å bygge dobbeltgarasje, da jeg skulle opp og legge underlagspanel så reagerte jeg på at hele reisverket vinglet. Er dette normalt?
Også nå når all underlagspanelen er på, så vingler det en del, kommer dette til å ordne seg med fasaden eller når det blir litt mer tyngde på grunn av takstein?
Jeg blir litt bekymret for at jeg har glemt noe som jeg burde ha satt dit haha, jeg vedlegger noen bilder slik at dere kan se hvordan reisverket er bygget opp.
For øvrig tenker jeg at underlagspanelen ikke nødvendigvis må gå hele veien opp til mønet, den lille glippen på ca. 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, deretter setter jeg mønebånd, mønebord og møneisolasjon over der så det føles unødvendig å bruke tid på å få det perfekt der, hva tror dere?
Edit: Antar at bunnsvillsisoleringen som er ca. 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt vinglete?
Skråstag skal settes permanent på alle vegger. Fasaden bidrar marginalt til stabiliteten, og det er ikke fasadens oppgave å holde bygget oppreist.A abiz skrev:
Det trengs definitivt ikke hvis man har plater på veggen. Ofte settes skråstag midlertidig under byggingen.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Men det høres jo ut som en grunnleggende feilkonstruksjon.........En idrettshall høres litt større ut enn en liten villa-garasje.MultiMan skrev:
Tja, en idrettshall i mitt fylke raste sammen helt plutselig en vinterdag fordi byggherren hadde ignorert bjelker som hindret takstolene fra å tippe, uten å stole på at taplåten skulle holde dem sammen. Ren flaks at ingen var der på det tidspunktet, mange kunne dødd. Stor hall som ble til kaffevent.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.412 innlegg
Problemet er det samme, risikoen for at takstolene legger seg ned når det begynner å blåse fra "feil" retning, gjerne da sammen med en betydelig snølast.S Stefan1972 skrev:
I dette tilfellet ble det fastslått at det manglet annen stabilisering enn platene, og etter noen titalls år hadde skruehullene i platen blitt slitt på grunn av for store bevegelser i takstolene, og alt sviktet og falt.
Hva er poenget ditt for øvrig? Er det greit å bygge garasje med løse takstoler uten annen stabilisering enn sponten? T o m min garasje fra 1940 eller noe på 5,5*3 meter har skråstivere mellom takstolene.